Psychologowie i socjologowie mogliby obszernie wypowiedzieć się na temat zasad zawiązywania interakcji społecznych w grupach przyjaciół. Na podstawie danych psychologicznych można wysnuć teorię dotyczącą doboru ludzi w tzw. paczki znajomych, w których to członkowie doskonale się rozumieją i mogą rozmawiać ze sobą godzinami.
Czy można stworzyć narzędzie internetowe, które w podobny sposób dobierałoby dla nas przyjaciół? Jak pokazuje praktyka, jak najbardziej! Najlepszym ku temu przykładem jest Converge.me, czyli nowa usługa interaktywna, która pozwala odnaleźć w sieci internetowej te osoby, które najbardziej odpowiadają swoimi cechami i zainteresowaniami modelowemu przyjacielowi użytkownika serwisu. Brzmi to dziwnie, ale jednocześnie nader interesująco, bynajmniej dla mnie, choć muszę przyznać, że kolejne narzędzie społecznościowe nie wywołuje we mnie pozytywnych odczuć. Sądzę, że serwisy Web 2.0 stanowczo zbyt mocno ingerują w życie współczesnych ludzi, ale jeśli im samym to odpowiada, to nie mam nic przeciwko.
Converge.me najprawdopodobniej spodoba się wszystkim entuzjastom serwisów społecznościowych. Z resztą, na danych zgromadzonych w takich serwisach jak Facebook, Twitter czy Last.fm usługa Converge bazuje. Mechanizm jej działania polega na tym, że w oparciu o podane przez nas na profilu Facebbok informacje, dobiera on osoby zarejestrowane w serwisie, które mają podobne preferencje i zainteresowania. Converge.me w dopasowywaniu osób do siebie wykorzystuje informacje o tym, co nas interesuje, co polubiliśmy w serwisie, czego lubimy słuchać, albo czytać. Na podstawie tych danych sugeruje użytkownikowi nowych przyjaciół.
Podobny mechanizm działania wykorzystuje sklep Amazon.com, który na podstawie historii dokonywanych zakupów, proponuje kolejne przedmioty i towary, które powinny zainteresować użytkownika. Są one dopasowane do jego zainteresowań i potrzeb.
Minusem Converge.me jest to, że nasze dane pochodzące z serwisów społecznościowych są szeroko rozpowszechniane innym zarejestrowanym użytkownikom. Aby założyć konto w serwisie Converge.me należy posiadać profil na Facebooku. Podając te same dane logujemy się do Converge.me.
Galeria
- Converge.me – home
- Converge.me – Connects
- Coverge.me – Matches
Szansa dla polskich startupów
Założenie konta użytkownika w Converge.me jest bezpłatne, podobnie jak korzystanie z nowej usługi. Model biznesowy serwisu w polskim Internecie mógłby polegać na pobieraniu opłat od reklamodawców, a także zawiązaniu kontraktów z największymi serwisami społecznościowymi, takimi jak NaszaKlasa.pl, Grono.net czy też Fotka.pl. Sam pomysł dopasowywania znajomych wedle ich zainteresowań mógłby zostać wdrożony, oczywiście za odpowiednią opłatą, do innych serwisów o charakterze społecznościowym.
