Startupy dla początkujących: recenzja audiobooka [mamy gratisy!]

Opublikowane 20 maja 2011, autor: Dawid Zaraziński

17

Dziś nieco dla nas nietypowo – recenzja audiobooka poświęconego startupom. Rozmawiamy z autorem nagrań, który opowiada nam o pomyśle na taki projekt i rozdajemy gratisy. Zapraszamy!

Pozbądź się złudzeń co do działania w Internecie. Mów o Twoim pomyśle tak aby znaleźć zainteresowanych ale nikt Ci go nie ukradł. Popełniaj błędy tylko na papierze. Zarządzaj czasem zadaniami i mierz efekty zmian. Testuj swoje pomysły prawie za darmo. A kiedy odnajdziesz potrzebę ludzi – zrealizuj ją – tak do swojego audiobooka zachęca autor, Tomasz Smykowski. Kilka tygodni temu otrzymaliśmy od niego prośbę o zrecenzowanie projektu.

Audiobook, który znaleźć można pod tym adresem, składa się z 17 rozdziałów zapisanych w formacie MP3 i trwających łącznie ok. 60 minut. Jak informuje autor, audiobook dostępny jest na licencji Creative Commons tj. można go legalnie kopiować i rozpowszechniać wśród rodziny, znajomych i współpracowników. Nie można natomiast udostępniać go wśród osób nieznajomych.

Wśród tematów, które poruszane są w nagraniach znalazły się m.in. mity na temat tworzenia startupów, tworzenie biznesplanu, zarabianie na blogu czy techniki Getting Things Done. Audiobook kosztuje 39 złotych.

Poniżej przedstawiamy naszą rozmowę z autorem audiobooka.

Tomasz Smykowski: Przede wszystkim dziękuję za zaproszenie do wywiadu i artykuł na temat audiobooka. To co robicie na Wystartowali.pl jest świetne. Czasem czytam artykuły i opinie ekspertów, mam nadzieję, że wystarczy Wam wytrwałości, żeby na stałe wpisać się w polski rynek startupów.

Dawid Zaraziński: Dziękuję bardzo! Postaramy się by wytrwałości nam nie zabrakło. Zanim przejdę do samego audiobooka czy mógłby Pan powiedzieć co nieco o sobie?

Nazywam się Tomasz Smykowski. Z zawodu jestem programistą, przepracowałem w tym zawodzie kilka dobrych lat. Od niedawna moja ciekawość nowych technologii doprowadziła do tego, że zostałem redaktorem magazynu Webhosting.pl, a oprócz tego realizuję innowacyjne projekty jako freelancer.

Skąd pomysł na stworzenie audiobooka o startupach?

To długa historia, ponieważ wszystko zaczęło się w 2007 roku kiedy zacząłem pisać bloga o autentycznej nazwie „a mogłem zostać operatorem koparki”, który poruszał tematy programistyczne. Jednak bardzo szybko doszedłem do wniosku, że najbardziej interesują mnie nowe technologie i sposób ich wykorzystania przez ludzi i firmy, a programowanie jest tylko jedną z form ekspresji. Wtedy właśnie zacząłem pisać bloga Polishwords. Zawierał on wpisy na różne tematy około-technologiczne. Miałem też już trochę doświadczenia w nagrywaniu rzeczy, bo w 2009 i 2010 roku nagrałem dwa podkasty: Polishwords i CyberFlick.

Rok temu zauważyłem, że mam już na blogu wystarczająco dużo materiału na książkę. W ten sposób powstał e-book na temat tworzenia projektów internetowych, można pobrać go za darmo z torrentów. Stał się on dosyć popularny, co jakiś czas ktoś mi się pytał czy będę nagrywał dalej podcasty. Po długiej przerwie stwierdziłem jednak, że wezmę się za jakiś większy projekt.

E-book którego wcześniej przygotowałem był dobry. Ale czasem masz znajomych, którzy są zapracowani, spędzają dużo czasu w samochodzie albo komunikacji zbiorowej w drodze do pracy czy uczelni i nie zawsze mają czas, żeby czytać kolejną książkę. Audiobook jest świetny, bo możesz go wgrać znajomemu na odtwarzacz MP3 i on go posłucha. Pomyślałem, że to będzie fajna sprawa. No i w ten sposób przez kilka tygodni, systematycznie, wieczorami, nagrywałem kolejne rozdziały. W efekcie powstał ten audiobook.

Dla kogo jest przeznaczony? Kto powinien go posłuchać?

Audiobook jest przeznaczony dla osób, które dopiero zaczynają coś robić w sieci. Jest odtrutką na te wszystkie strony, które naganiają początkujących na szybki zysk. Jest on też w pewnym sensie deklaracją zdroworozsądkowego podejścia do technologii, które stało się dla mnie kierunkiem w dalszym rozwijaniu zainteresowań. Codziennie dowiadujemy się o nowych możliwościach technologicznych, startupy powstają w tempie kilku dziennie. To sprawia, że ludzie i firmy, którzy chcą naprawdę osiągnąć jakieś cele dzięki technologii mogą łatwo trafić w ślepe zaułki, inwestować czas i pieniądze w nieskuteczne rozwiązania. Ten audiobook jest próbą odsupłania paru węzłów. Tworzenie udanych projektów to rzetelna i uczciwa praca, w której nie ma miejsca na przypadek.

Jakie tematy porusza Pan w przygotowanym materiale?

Na początku audiobooka obalam najczęściej powtarzane mity na temat tworzenia projektów w sieci. Później poruszam najważniejsze zagadnienia, które powinien znać każdy, który chce odnieść sukces ze swoim projektem internetowym. Skupiam się tutaj najbardziej na sposobach rozwijania projektu, zarabianiu na nim i prezentacji przed inwestorami. Na końcu audiobooka dostępna jest zresztą bardzo obszerna bibliografia, w której można zgłębiać tematy poruszone w audiobooku. Mam nadzieję, że rozbudzi on zainteresowanie tymi tematami.

Słuchając audiobooka można odnieść wrażenie, że porusza Pan zbyt dużo tematów. Znajdziemy tu i zarabianie na blogu, i GTD…

Tak oczywiście. Tematów jest za dużo. Ale tak to już jest gdy rozwijasz projekt sieciowy. Musisz umieć zarządzać zadaniami, wiedzieć jak zarabiać w sieci itd. Tworzenie projektów internetowych nie jest dla osób, które lubią zajmować się tylko jedną rzeczą. Projekty internetowe są dla osób, które lubią wyzwania i pracę nad różnymi aspektami działalności. Przynajmniej na początku, gdy nie masz jeszcze zespołu, w którym każdy ma przydzielone zadania. Ten audiobook jest właśnie dla tych osób, które są na etapie pomysłu i zaczynają samemu wdrażać go w sieci.

E-book i audiobook są już dostępne od pewnego czasu. Jak wyniki sprzedażowe?

E-book został do tej pory pobrany przeszło 1000 razy. W marcu i kwietniu rozesłałem kilka egzemplarzy do recenzji do ludzi na Flakerze, gdzie dużo osób z branży ma swoje mikroblogi. Zajmują się podobnymi tematami. Nie wiedziałem jak ocenią audiobooka, tym bardziej, że mają zapewne to wszystko już w małym palcu, a audio jest kierowane raczej do początkujących. Co ciekawe dostałem jednak pozytywne opinie.

Audiobooka polecił m.in. Bartek Nowotarski z appverty.com, którego zdanie w różnych tematach sobie bardzo cenię. Wojtek Latoszek, twórca 4gift.pl napisał, że „warto żeby osoba, która myśli o swoim pierwszym startupie posłuchała tego audiobooka” i że zawiera „sporo cennych informacji dla osób, które chcą zacząć, ale może trochę nie wiedzą jak”.

To był dla mnie sygnał, że mogę dalej iść z promocją tego materiału. Wysłałem więc mejla m.in. do Wystartowali.pl, abyście mogli sprawdzić, czy przyda się Waszym czytelnikom. Także to jest dopiero początek promocji.

Mam nadzieję, że e-book jak i audiobook pomogą paru osobom zacząć. Liczba osób zainteresowanych tym tematem nie jest zbyt duża, także nie liczę na żadne imponujące wyniki sprzedaży. Ale chcę sprzedać 30 audiobooków do października. Będę mógł wtedy kupić lepszy sprzęt do nagrywania, który jest mi potrzebny do kolejnego, większego projektu.

Do wykonania audiobooka można mieć zastrzeżenia…

Tunka z flaker.pl napisała, że audiobooka „przyjemnie się słucha”. Ale uprzedzam, że nie mam głosu lektora! Osoby, które chciałyby posłuchać materiału nagranego przez lektora zainteresuje zapewne to, że jestem w trakcie rozmów z PolakPotrafi.pl, o którym dowiedziałem się z Wystartowali.pl. Jednak droga do nagrania lektorskiego jest bardzo długa. Dobra wiadomość jest taka, że gdy kupicie audiobooka teraz to dostaniecie wersję lektorską (o ile powstanie) gratis.

Proszę na koniec odpowiedzieć na pytanie: dlaczego warto wydać 39 zł na przygotowany przez Pana audiobook?

Ostatnio w sieci znajdziemy jedną czy dwie publikacje poruszające podobne tematy. Zostały one opublikowane kilka miesięcy po wydaniu mojego e-booka. Takie koincydencje w czasie zdarzają się. Czym różni się audiobook od nich? Jest zbiorem moich przemyśleń wynikających z projektów które realizowałem przez te lata. Jego największa wartość polega na tym, że każde stwierdzenie w nim zawarte nie jest teorią, ale praktycznie sprawdzoną wiedzą. Czytam dużo na temat tworzenia projektów i często można trafić na autorów, którzy nie mają zielonego pojęcia o czym piszą. Często za konkretnymi radami stoją niepowodzenia, których trzeba było doświadczyć, aby zdobyć naukę. Niech kolejni twórcy projektów nie popełniają tych błędów i szybciej zrealizują swoje cele. Tego życzę im i kieruję te życzenia do czytelników Wystartowali.pl, wśród których jest pewnie wiele osób, które mogą nieźle namieszać w polskiej sieci.

Dziękuję za rozmowę i powodzenia!

Dla naszych Czytelników mamy niespodziankę – pierwsze trzy osoby, które zostawią pod tekstem komentarz otrzymają jeden z rozdziałów audiobooka. Wyślemy go mailem, dlatego warunek konieczny to podanie prawidłowego adresu.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook