CDRoller – wymieniaj się muzyką

Opublikowane 11 stycznia 2012, autor: Dawid Zaraziński

4

Profilowany serwis społecznościowy skupiający miłośników muzyki – to pomysł twórców CDRoller.pl na komercyjny sukces. Plany idą jednak dalej: już wkrótce ruszają projekty siostrzane.

CDRoller powstał z miłości do muzyki. To jest serwis założony przez ludzi pozytywnie zakręconych na punkcie płyt, winyli i wszystkich innych możliwych nośników. Postanowiliśmy stworzyć ten serwis, aby dać możliwość wspólnego dzielenia się płytami tak, jak my do tej pory to robiliśmy. Poznawać muzykę i wzajemnie się inspirować – czytamy na stronach serwisu.

Projekt tworzy kilkuosobowy zespół, na którego czele stoi Robert Woźniakowski. Serwis jest pierwszą z realizacji firmy Concerto należącej do portfela inwestycyjnego funduszu IQ Partners, który posiada akcje pośrednio, poprzez inkubator technologiczny InQbe. Akcjonariuszem większościowym spółki Concerto jest firma Morin Limited.

Beta serwisu wystartowała w grudniu 2010 roku. W tym czasie projekt przeszedł gruntowną przebudowę i obecna wersja dostępna jest od września ubiegłego roku. CDRoller ma obecnie ok. 1500 zarejestrowanych użytkowników, w tym ok. 30 posiadaczy kont premium, dostępnych od dwóch tygodni.

Twórcy nazywają swój projekt „największym polskim serwisem wymiany płyt kompaktowych i winyli”. Użytkownicy CDRoller mogą nie tylko prezentować swoje kolekcje, wymieniać się płytami, ale i wystawiać swoje albumy na sprzedaż.

Serwis CDRoller nie jest platformą aukcyjną czy e-commerce, ale serwisem grupującym miłośników muzyki i kolekcjonerów płyt. Do tej pory każdy z zarejestrowanych użytkowników mógł w serwisie prezentować swoje muzyczne kolekcje i wymieniać się płytami. Od teraz, dzięki aktywacji konta premium, kolekcjonerzy skupieni wokół CDRollera będą mogli wystawiać swoje unikatowe albumy na sprzedaż – informują twórcy.

Charakter CDRollera ma gwarantować, że oferta płyt na sprzedaż trafia do znawców rynku muzycznego, którzy wciąż poszukują płyt niekiedy od lat nieobecnych w obiegu.

Możliwość sprzedaży płyt, a nie tylko ich wymiany, to odpowiedź na sugestie naszych najaktywniejszych użytkowników, a także na potrzeby rynku. W serwisie nie znajdziemy przypadkowych osób, a wyłącznie kolekcjonerów kompaktów i winyli – ludzi, którzy są prawdziwymi znawcami muzyki. To oni tworzą klimat CDRollera – mówi Robert Woźniakowski.

Obok możliwości wymiany i sprzedaży płyt, serwis oferuje funkcje społecznościowe takie jak forum, możliwość dodawania innych użytkowników do grona znajomych czy wysłanie wiadomości. Skorzystać można z katalogu użytkowników (tzw. rollerzy), segregując ich według takich zmiennych jak ilość płyt na wymianę, na sprzedaż, ilość udanych wymian itd. CDRoller to także katalog płyt – można zaproponować jej wymianę, dodać do listy życzeń lub oznaczyć, że posiada się dane nagranie.

Wymiana płyt odbywać może się dwutorowo: płyta za płytę lub płyta za kredyt. Pierwsza opcja sprawdzać ma się najlepiej, gdy użytkownicy uzupełniają swoją listę życzeń, dzięki czemu inni wiedzą jakie nagrania są najbardziej oczekiwane. W przypadku wymiany za kredyt użytkownicy otrzymują jeden kredyt, który można wymienić na dowolną płytę oznaczoną tym typem wymiany.

Kredyt można otrzymać w zamian za wystawienie pięciu płyt w opcji wymiany typu płyta za kredyt, bądź otrzymać go wcześniej wymieniając płytę za kredyt lub kupić w cenie 15 zł w serwisie. Serwis nie pobiera opłat za transakcje nieweryfikowane, są one w pełni darmowe (poza kosztami przesyłki).

Jeżeli jednak ktoś zażyczy sobie abyśmy sprawdzili zgodność opisu płyty ze stanem faktycznym to może się zdecydować na wymianę weryfikowaną. Koszt weryfikacji płyty wynosi obecnie 4 zł i ponosi go zawsze zamawiający – czytamy na stronach projektu.

Projekt zarabiać ma więc dzięki reklamie, kontom premium (9 zł za rok), którego głównym celem jest zapewnienie o wiarygodności jego posiadacza, weryfikacjom transakcji.

Grafiki z serwisu

Okiem Redakcji

Sylwester: największy atut? lojalna społeczność

Największym atutem CDRoller pozostaje dla mnie model biznesowy – na rynku mamy serwisy, które odniosły sukces w segmencie wymiany gier i książek. Czemu więc nie sięgnąć po muzykę? Obecnie w bazie płyt do wymiany znajduje się sporo ponad tysiąc krążków: każdy znajdzie coś dla siebie.

Największe wrażenie na mnie jednak zrobiła opcja przesyłki weryfikowanej, gdzie to CDRoller weryfikuje stan płyty zapewniając tym samym bezpieczeństwo transakcji. Warto wspomnieć, że twórcy dodali do tego jeszcze RollerShop, w którym możemy nabyć gadżety – możemy stać się więc prawdziwym fanem serwisu.

Czy startup ma szanse odnieść sukces? W mojej opinii sukcesem jest przekroczenie tysiąca dostępnych do wymiany płyt. Zwróćmy jeszcze uwagę na jeden aspekt – serwis będzie w stanie skupić użytkowników, którzy nie są jednorazowymi klientami (choć tacy na pewno się też zdarzą) ale klientów lojalnych, którzy będą stale wymieniać płyty. I to chyba jest największy atut – możliwość zbudowania faktycznej społeczności. Społeczności, która poza tym, że lubi słuchać, będzie w stanie zostawić kilka złotych miesięcznie w CDRollerze.

Dawid: konsekwentny rozwój w niszy

CDRoller to bardzo przyjemny projekt, który znalazł swoją niszę i konsekwentnie realizuje postawione sobie cele. Na tyle konsekwentnie, że już za chwilę (za dwa tygodnie) rusza DVDRoller (z bazą dwóch milionów filmów), a w marcu – BookRoller. Powstanie w ten sposób ekosystem podobnie działających projektów. Choć skupiać będzie fanów różnego rodzaju rozrywek to łączyć będzie się możliwością logowania się za pomocą jednego loginu i hasła czy opcją transakcji krzyżowych np. wymiany płyty za książkę itd.

Sam CDRoller doczeka się wkrótce możliwości importowania posiadanych kolekcji z innych systemów i specjalnego czytnika kodów kreskowych, który ułatwi dodawanie posiadanych nagrań. Ma to jeszcze bardziej ułatwić korzystanie z serwisu oraz prezentowanie i wymienianie się nagraniami.

Twórcy projektu chcą przekonać do siebie dużych muzycznych graczy, którzy sprzedają płyty, zwłaszcza przez Allegro. To właśnie „przebicie się” z pomysłem uznają za największą trudność w prowadzeniu tego typu działalności.

Będę z ciekawością obserwował rozwój CDRollera i projektów siostrzanych. Zapowiada się bowiem bardzo ciekawie.

Ogólna ocena redakcji:

PS. CDRoller, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook