StudentsWatch.pl – nowa jakość badań internetowych

Opublikowane 16 września 2011, autor: Dawid Zaraziński

3

Badania jakościowe i ilościowe są podstawą wielu dziedzin nauki, a także – potężnym narzędziem prowadzenia działalności biznesowej. StudentsWatch.pl próbuje „ugryźć” temat na serio i przekonuje, że wszystkim się to opłaca.

StudentsWatch.pl to interaktywny system badań rynku i opinii, łączący serwis społecznościowy oraz portal biznesowy. Platforma, dzięki pełnej automatyzacji oraz zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwolić ma na podniesienie jakości i efektywności badań oraz na obniżenie kosztów ich realizacji.

Nad projektem pracuje 10 osób: programiści, specjaliści PR, sprzedawcy, grafik, project manager, badacze, analityk. Serwis powstaje we współpracy z firmą Symbiotic Leech. W StudentsWatch.pl zaangażowana jest również sieć koordynatorów i współpracowników oraz praktykanci.

StudentsWatch.pl to tak naprawdę dwa projekty w jednym. Pierwsza, społecznościowa część przeznaczona jest dla „zwykłych” użytkowników.

Budujemy społeczność badaczy. Internauci mogą obok wypełniania ankiet dla firm, tworzyć grupy zainteresowań wybraną tematyką – projektować duże projekty badawcze (wspólnie lub pojedynczo) – mówią twórcy projektu.

Zacieramy różnice pomiędzy badaczem a respondentem – odwracamy role: u nas każdy może zostać badaczem opinii. Projekt jest eksperymentem społecznym, proponujemy profesjonalizację realizacji badań przez internautów – dodają.

Udział w badaniach ma dawać nie tylko możliwość wyrażenia własnej opinii. Jak mówią twórcy, „daje realny wpływ na decyzję firm dotyczącą ich produktów, usług czy reklam”. Co więcej, w serwisie zaimplementowano również system punktowy (StudentsPoints). Umożliwia on zbieranie punktów za aktywność oraz wymianę ich na gotówkę, nagrody rzeczowe, doładowania telefonów czy koszulki StudentsWatch.pl.

Oprócz udziału w badaniach użytkownicy mogą proponować własne – na dowolny temat oraz stworzyć własny, niekomercyjny projekt badawczy we współpracy z zespołem StudentsWatch.pl.

Druga część serwisu przeznaczona jest dla biznesu. To tu zainteresowane podmioty mogą zaprojektować ankietę, wybrać grupę docelową oraz analizować dane z wyników prezentowanych na żywo.

Realizujemy projekty ad-hoc na specjalne potrzeby klienta, jak również jesteśmy przygotowani na realizację projektów cyklicznych, tj. badań omnibusowych i syndykatowych. Jako jedni z pierwszych oferujemy naszym klientom możliwość stworzenia własnego panelu użytkowników o specyficznych charakterystykach (np. fanatyków gier komputerowych, amatorów piwa lub sportowych samochodów) – przekonują twórcy serwisu.

Innowacyjna ma być również metodologia (więcej o niej pod tym adresem) oraz zapewnienie pełnej reprezentatywności badań w grupie wiekowej 16-39 l. Respondenci do badań StudentsWatch.pl rekrutują się albo z bazy dostarczonej przez klienta, albo poprzez zaproszenia wysyłane do wylosowanych użytkowników paneli StudentsWatch.pl. Uczestnicy informowani są o parametrach (typie, tematyce, długości, okresie aktywności) badania oraz o planowanym wynagrodzeniu za współpracę (wypełnienie ankiety).

Do prowadzenia profesjonalnych badań przygotowano aplikację 3S System, która nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania (działa w przeglądarce). Podstawowe funkcje kreatora dostępne są za darmo.

Biznesplan StudentsWatch.pl opiera się na usługach dla biznesu, realizacji badań ilościowych CAWI/CAPI oraz „fokusów” on-line. Możliwa jest współpraca z partnerem, który zapewni wsparcie marketingowe czy środki na dalszy rozwój.

Chcemy pozostać niezależnym polskim serwisem/agencją badawczą. Chcemy wejść na obce rynki i szerzyć ideę wolnego dostępu do badań (niekomercyjnych) dla wszystkich internautów, szczególnie dla studentów i osób związanych z nauką – mówią nam twórcy projektu.

Grafiki z serwisu

Okiem redakcji

Sylwester: jasny przekaz, mocne strony

Przyznam szczerze – lubię poznawać nowe serwisy. Niektóre tego nie ułatwiają, niektóre nie mają zaś problemu z przekazem. Dobrze, jeśli po kilku sekundach wiem gdzie i po co jestem. Tak też jest w przypadku StudensWatch.pl.

Serwis kojarzy dwie grupy użytkowników – osoby, które są zainteresowane wypełnianiem ankiet i przedsiębiorców, którzy są w stanie zapłacić za wiedzę.

Cały projekt może nie jest doskonały, widać niewielkie potknięcia, jednak ogólne wrażenie na pewno jest pozytywne. Widzę jednak dwa spore niedociągnięcia.

Pierwsze to nazwa, która sugeruje, że to jest serwis dla studentów. Oczywiście studentów jest tutaj znakomita większość, czy jednak inni użytkownicy nie mają dostępu? Można też nieco kąśliwie zapytać czy po skończeniu studiów uczestnicy mają kasowane konta?

Martwi mnie też dlaczego w zakładce Kontakt nie ma wprost podanych danych firmowych, skoro w części „Poznaj Studentswatch.pl” autorzy chwalą się: „StudentsWatch.pl jest niezależną firmą z polskim kapitałem. Trzon firmy tworzą badacze, analitycy, socjologowie, programiści, entuzjaści Internetu”.

Mocną stroną jest blog – wpisów na razie jest kilka, jednak jeśli zostanie zachowany poziom merytoryczny to możemy być spokojni o rozwój serwisu.

Serwis ma sporo ciekawych stron, jednak jedną z ważniejszych może być łatwa współpraca z innymi partnerami, którzy z jednej strony będą w stanie zapewnić dodatkowych użytkowników, a z drugiej – atrakcyjne nagrody dla osób wypełniających ankiety. Czy autorom uda się wykorzystać ciekawy, choć nieinnowacyjny, pomysł? Poczekamy, ja będę kibicować.

Dawid: interesująco „po fachu”

Jako przyszły pan doktor nauk socjologicznych (przynajmniej mam taką nadzieję) patrzę na Studentswatch.pl krytycznym okiem. To co mi się podoba przede wszystkim to poważne potraktowanie tematu. Widać, że autorzy projektu wiedzą co robią, warstwa informacyjna (choćby zakładka FAQ) jest wyczerpująca. Nie mieliśmy możliwości przetestować samych badań, ale jestem raczej spokojny o poziom profesjonalizmu.

Największym problemem Studentswatch.pl jest bez wątpienia chaos. Trudno połapać się co gdzie jest, dużo funkcji jeszcze nie działa (np. wersja demo aplikacji do ankiet), niezrozumiały jest dla mnie też podział na sekcję społecznościową i biznesową, który można było zrobić inaczej, bardziej czytelnie. Ale jak mówią twórcy: „serwis znajduje się w fazie testów i rozwijania poszczególnych funkcji. Dlatego prosimy o jeszcze trochę cierpliwości”.

Wydaje mi się, że cierpliwość warto mieć. Dopracowanie serwisu może skutkować powstaniem bardzo interesującej i poważnej platformy badawczej: zarówno dla potencjalnych respondentów, jak i przedstawicieli biznesu, którzy będą gotowi zapłacić za rzetelnie przygotowane badania. Podobnie jak Sylwester – trzymam mocno kciuki za koleżanki i kolegów „po fachu”.

Zastanawialiśmy się nad oceną końcową. Ostatecznie postanowiliśmy dać „OK”, ale z dużym plusem. Czekamy na rozwój projektu i kiedy do niego za jakiś czas wrócimy, mamy nadzieję, że bez namysłu damy „Super!”.

Ogólna ocena redakcji:

PS. Studentswatch.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook