Stat365.pl – statystyki dla internetowych katalogów

Opublikowane 23 września 2011, autor: Dawid Zaraziński

0

Katalogi internetowe to specyficzne formy internetowych serwisów. Twórcy Stat365.pl przekonują, że mają produkt, który pozwoli właścicielom takich stron na zwiększenie swej wiarygodności, a ich klientom – na rzetelną ocenę przydatności kupowanych wpisów.

Stat365.pl to oprogramowanie przeznaczone dla właścicieli serwisów internetowych oferujących wpisy reklamowe w postaci katalogu firm. Projekt stworzyły trzy osoby, a powstał on na zlecenie spółki Grupa Portali Weselnych. Autorem koncepcji jest Paweł Strykowski, współwłaściciel Grupy, z którym rozmawialiśmy o projekcie.

Pawel StrykowskiPawel Strykowski

Prowadzę kilka firm zarządzających internetowymi katalogami. Potrzebowaliśmy projektu, który dałby handlowcom argumenty uzasadniające klientom kupno tego typu wpisów. Nie znaleźliśmy odpowiedniego; postanowiliśmy więc stworzyć go własnoręcznie – mówi pan Paweł o genezie pomysłu na serwis. Potem, jak dodaje, podjęto decyzję o przygotowaniu na jego podstawie produktu gotowego do sprzedaży innym podmiotom.

W chwili obecnej oprogramowanie wdrożone jest w pięciu projektach. Twórcy liczą na około 100-200 wdrożeń do końca roku. W ostatnim miesiącu system zliczył ponad 400 tys. odsłon.

Badaliśmy ten rynek i okazało się, że serwisów, które mogłyby korzystać z naszego produktu jest w Polsce około 700. Chcemy do końca roku wszystkim zaproponować nasz projekt – mówi nam jego twórca.

Stat365.pl umożliwia zliczanie i publikacje indywidualnych statystyk dla każdego wpisu/klienta osobno. Zliczane są: liczba wyświetleń wpisu/reklamy, liczba kliknięć w adres WWW, liczba wysłanych maili, liczba wysłanych formularzy. System dodatkowo umożliwia publikację indywidualnej analizy wartości każdego wpisu reklamowego oraz automatycznie buduje bazę do wysyłki powiadomień, które przesyłane są klientom. Serwis daje również możliwość wysyłania newsletterów do klientów związanych ze statystykami. Twórcy udostępniają także panele dla właścicieli portalu oraz ich klientów, umożliwiające zarządzanie informacjami.

Jakie korzyści dla użytkownika ma mieć korzystanie ze Stat365.pl? Twórcy projektu przekonują, że dzięki ich rozwiązaniu wzrasta wiarygodność i rzetelność portalu oraz jego oferty. Rośnie także lojalność klientów. Co więcej, ma on dawać szansę na stały, tani kontakt z klientami za pomocą systemu powiadomień (które mogą być również wykorzystywane dla własnych celów komercyjnych). Klienci portali korzystających ze Stat365.pl mogą zaś ocenić sensowność reklamy oraz dokładnie poznać jej skutki.

Jak wygląda wdrożenie systemu? Jak zapewniają twórcy, ma być „szybko i prosto”, a całość ogranicza się do wklejenia odpowiedniego skryptu.

Skrypty wszystko „robią” za właściciela portalu. Zliczają i generują statystyki, zbierają dane do systemu newsletterowego, wysyłają powiadomienia, obliczają wartość reklamy, zabezpieczają spamowanie, umożliwiają klientom portalu zarządzanie swoimi danymi – informują twórcy projektu.

Model biznesowy serwisu oparty jest na opłacie abonamentowej. Pierwszy miesiąc utrzymania systemu jest darmowy, w kolejnych cena zależy od ilości generowanych przez dany serwis odsłon: od 25 zł miesięcznie dla serwisów poniżej 100 tys. odsłon miesięcznie do 100 zł dla portali do miliona odsłon (powyżej tej liczby cena ma być indywidualnie uzgadniana).

W przyszłości twórcy wprowadzić chcą zliczanie dodatkowych zdarzeń oraz rozwinąć system wysyłki powiadomień i funkcji dla handlowców (w kierunku specjalistycznego CRM, jak mówią).

Jest wiele planów i pomysłów na rozwój systemu. Na przykład zliczanie i dołączenie do statystyk dodatkowych wydarzeń, większa integracja z social media, rozwój systemu powiadomień, narzędzie dla handlowców zbliżone do funkcjonalność CRM – informują nas twórcy. Czy gotowi są na współpracę z partnerem?

Jeżeli znalazłby się partner o produkcie uzupełniającym lub działający na rynku zbliżonym to jesteśmy otwarci na współpracę – przekonują.

Przykładowe wdrożenie systemu to serwis www.lokale-wesele.pl. Przykładowe statystyki znaleźć zaś można pod tym adresem.

Grafiki z serwisu

Okiem redakcji

Sylwester: prosto i ciekawie, ale czy nie za wąsko?

Stat365.pl Twój świat statystyk – brzmi dumnie. Pierwsze skojarzenie to oczywiście porównanie do Google Analytics. I tu mam pierwsze zastrzeżenie do autorów: nie wyprowadzają mnie z błędu. Stat365.pl jest skierowany do zupełnie innej grupy docelowej – do serwisów zawierających katalogi internetowe. Dlaczego autorzy tak ważnej informacji nie podają na stronie głównej?

Co do możliwości – przygotowanie systemu statystyk pod konkretny rodzaj witryn i zliczanie kliknięć i innej aktywności jest dobrym pomysłem. Można mieć zastrzeżenia co do prezentacji informacji – po kliknięciu „demo” oczekuję możliwości obejrzenia systemu na żywo, nie zrzutów ekranu.

Cieszy prosty cennik, gdzie koszt uzależniony jest od liczby odsłon naszego serwisu i –przede wszystkim – moduł wysyłania statystyk e-mailem.

Podsumowując. Projekt jest ciekawy i wydaje się, że może dotrzeć do wydawców, którzy korzystają z katalogu firm dzięki ciekawym funkcjom. Pytanie jednak, czy ta grupa docelowa nie jest zbyt wąską, bo ile może być katalogów, które są w stanie zapłacić za dodatkową usługę? Tutaj można jednak polegać na wiedzy twórców, którzy mają duże doświadczenie w tym zakresie

Dawid: nisza i funkcjonalność

Kilka chwil spędzonych z Stat365.pl było przyjemnym doświadczeniem. Jest to, co lubię: nisza i ciekawy produkt, który rozwiązuje jakiś jej problem. A jeśli wierzyć twórcom projektu, to handlowcy firm, w których Stat365.pl zaimplementowano, bardzo go sobie chwalą.

Zapytałem Pawła Strykowskiego o niszę i czy nie jest jednak zbyt wąska? Spodobała mi się szczerość odpowiedzi. Jeśli uda się zrealizować planowane wdrożenia to niski koszt korzystania przemnożony przez ilość instalacji da przyjemny, dodatkowy zarobek za produkt, który i tak już się zwrócił, bo z jego możliwości korzystają twórcy.

Nie oznacza to jednak, że to koniec rozwoju Stat365.pl. Twórcy widzą dwie drogi rozwoju. Pierwsza to rozbudowa w stronę małego systemu CRM, który pozwoli właścicielom katalogów na sprawne komunikowanie się z klientami bez konieczności korzystania z dodatkowych platform. Druga zaś to możliwość udostępnienia innych wersji językowych. Być może w modelu freemium. Ale to przyszłość.

Ciekawiło mnie również czy Stat365.pl może zmienić się w system statystyk dla większej grupy serwisów. I znów godna podkreślenia szczerość. Pan Paweł zauważył, że nie zamiaru się oszukiwać – nie uda mu się zrobić lepszego systemu niż choćby Google Analytics. Stąd nisza, w której podobnego rozwiązania nie ma.

Prezentowane u nas projekty oceniamy nie przez pryzmat wielkości, milionów użytkowników czy miliardów generowanych odsłon, ale poprzez funkcjonalność, zgodność wizji z realizacją, przydatność grupie docelowej. W przypadku Stat365.pl wszystkie te elementy zdają się współgrać. Gratuluję.

Ogólna ocena redakcji:

PS. Stat365.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook