Prezki.pl – społecznościowe prezentacje [aktualizacja]

Opublikowane 18 lipca 2011, autor: Dawid Zaraziński

0

Twórcy Prezki.pl chcą przekonać użytkowników do dzielenia się posiadanymi prezentacjami multimedialnymi, tworzenia grup i wydarzeń. Czasem jednak dobre chęci to niestety za mało. Zapraszamy do naszej recenzji.

Jesteśmy grupą młodych ludzi. Chcemy stworzyć dla Was przydatne narzędzie. Wrzucajcie prezki. Organizujcie wydarzenia. Twórzcie grupy. Czekamy na WAS – czytamy w krótkiej prezentacji dostępnej w zakładce „O nas” serwisu Prezki.pl.

Prezki.pl to serwis umożliwiający prezentowanie przygotowanych wcześniej prezentacji multimedialnych. Obecnie wczytać można pliki o wielkości do 10 MB, w rozszerzeniach .ppt, .pps, ppts, .potx. Przy dodawaniu prezentacji określić można jej nazwę, kategorię, język, dodać jej opis, ustawić dostępność (wszyscy, zalogowani, znajomi, tylko właściciel) i możliwość pobierania oryginalnego pliku.

Po dodaniu prezentacji użytkownik otrzymuje komunikat: „Prezentacja została dodana pomyślnie. Niedługo będzie ona dostępna na stronie”. Po pewnym czasie niezbędnym do przerobienia prezentacji przez system – „prezka” widoczna jest dla innych użytkowników.

Oprócz dodawania prezentacji w Prezki.pl użytkownik może również zapisywać się do grup oraz dodawać nowe. Grupy skupiać mogą prezentacje poświęcone np. jednemu obszarowi zainteresowań. W każdej z grup funkcjonuje forum – użytkownicy mogą dodawać tu wpisy, a ich administratorem jest twórca grupy.

Prezki.pl dają również możliwość uczestniczenia i tworzenia wydarzeń. Wydarzenia pozwalają nie tylko na prowadzenie forum, ale również na tworzenie list zapisanych użytkowników np. szkolenia czy konferencji.

Prezki.pl działa w modelu freemium. Korzystanie z podstawowych możliwości serwisu jest darmowe, ale twórcy oferują również płatne konta premium. W ramach darmowego konta użytkownik otrzyma nielimitowaną ilość „prezek” (ograniczonych do 10 MB) oraz „videoprezek”. Mogą być mu jednak wyświetlane reklamy.

W serwisie dostępne są dwa rodzaje płatnych kont – premium i premium+. Oprócz nielimitowanych ilości „prezek” (nieograniczonych wielkością pliku), zapewniają wolność od reklam, dają możliwość wstawienia 10 lub 15 „prezek/lider kategorii w ciągu dnia/miesięcznie” oraz branding profilu. Premium+ to także „5 prezek/polecane na stronie głównej dziennie/miesięcznie, branding grupy i wydarzenia oraz kontrola komentarzy na forum grupy/wydarzenia”. Ceny kont to 19,99 i 39,99 zł miesięcznie.

Zapytani o wyróżniki na tle konkurencji, twórcy Prezki.pl wskazują na funkcje takie jak videoprezki.

Dobra prezka ma mało treści, resztę dopowiada prelegent – teraz wystarczy dodać link z YouTube bądź Vimeo z filmikiem, na którym prezentowana jest prezka, a użytkownik poczuje się jak by był osobiście na pokazie – przekonują.

Wśród planów na najbliższą przyszłość twórcy wymieniają opcję chronometrażu, która pozwoli ustawić pokaz prezentacji dostosowany do przemówienia, które użytkownik wrzuci w opcji videoprezka oraz obsługę nowych formatów prezentacji.

Twórcy w pytaniu o możliwego partnera wskazali na podmioty mogę zapewnić wiedzę i środki niezbędne do rozwoju.

Grafiki z serwisu

Okiem redakcji

Sylwester: bez grupy docelowej

W serwisie bardzo często używa się słowa „prezki” – na pewno jest to ciekawy pomysł. Mam tylko pytanie do autorów: czemu to ja mam się zastanawiać czym jest prezka? Nieco pomaga tutaj slogan „prezentuj wszystko”, czyli niby powinienem się domyśleć, że jest to po prostu prezentacja.

Serwis ma jeden duży problem – brak konkretnej grupy docelowej. Znajdziemy tu wiele kategorii takich jak edukacja, humor ale też 18+.

Mocną stroną serwisu jest to, że autorzy zdecydowali się na stworzenie kont płatnych, jednak wytłumaczenie zalet woła o pomstę do nieba, żeby tylko zacytować „5 prezek/polecane – main page dziennie/miesięcznie”. Niestety jest on mocno niespójny z grupą docelową, o czym pisałem wyżej. Jeśli miałbym zapłacić za konto premium to raczej nie chciałbym umieszczać prezentacji w dziale Humor. I czy w takim razie chciałbym aby potencjalni klienci widzieli grupę +18? I tu kolejna sprawa – skoro są konta płatne, to czemu autorzy nie zamieszczają informacji teleadresowych do siebie w zakładce Kontakt i O nas?

Jeśli chodzi o aspekt techniczny samego rozwiązania to niestety u mnie w przeglądarce Chrome przeglądanie slajdów nie zawsze działa poprawnie, po kliknięciu w przycisk dalej zostaję przeniesiony na górę strony. Brakuje mi też informacji o zakończeniu przeglądania prezentacji – zostaję po prostu przeniesiony do pierwszego slajdu.

Projekt mnie nie przekonuje, ma sporo wad i niestety chyba nie będzie w stanie zaistnieć na rynku.

Dawid: szkoda czasu

Trochę nam z tą recenzją nie wyszło. Chcieliśmy napisać więcej, mieliśmy kilka ważnych pytań do twórców, ale nie udało nam się przez kilka dni z nimi skontaktować. A jak wspomniał Sylwester, alternatywnego telefonu trudno szukać na stronach serwisu.

Chciałem zapytać twórców o fatalną nawigację. O to dlaczego na stronie nie ma wyjaśnienia funkcji grup i wydarzeń? I czym one właściwie się różnią? Ile płatnych kont chcą zdobyć do końca roku? Jak widzą się na tle SlideShare? Czy ich zdaniem prezentacje nie odchodzą już do komputerowego lamusa?

Może ktoś z zespołu Prezki.pl czyta naszą recenzję – to znaczy, „reckę” – proszę więc o kilka zdań komentarza do powyższych pytań. Swoją drogą może powinniśmy zmienić nazwę naszego serwisu na recki.pl? 🙂

Jeśli mogę się jeszcze do czegoś doczepić to z pewnością do zbyt małej czcionki, angielskich wstawek i pojawiających się literówek. Ale jak już może zauważyliście to ostatnie przeszkadza mi zawsze i moim zdaniem źle świadczy o autorach dowolnego projektu.

Prezki.pl nie zrobiły na mnie pozytywnego wrażenia. Ubogi w funkcje serwis, który na tle mocnej konkrecji przypomina raczej gimnazjalny projekt niż poważny startup. Projekt wymaga albo gruntownego przemyślenia i przerobienia, albo po prostu powinien być zamknięty, by autorzy mogli skoncentrować się na innych pomysłach. Szkoda.

Aktualizacja

Skontaktował się z nami pan Przemysław Cebula, współtwórca Prezki.pl. Napisał do nas maila, w którym odnosi się do przedstawionych przez nas wątpliwości. Uzyskaliśmy także jego zgodę na przedruk wiadomości.

PS. Porównanie do TechCruncha miło nas połechtało 😉

Prezki. Prezki to nazwa prezentacji używana przez internautów. To słowo rzeczywiście nie wszystkim może wyjaśniać jego znaczenie, ale myślę, że jeden rzut oka na stronę główną i użytkownik utwierdza się w przekonaniu, że chodzi o prezentacje programów typu power-point.

Grupa docelowa. Jest jak najbardziej określona: to internauci którzy używają prezentacji (zarówno do pracy jak i rozrywki). Zakres kategorii jest szeroki, ale chcemy tym samym pokazać, że używanie prezentacji do pracy czy szkoły to nie koniec możliwości.

Konta premium. Hmm, może to być problem z architekturą informacji, ale w żadnym wypadku nie brak wytłumaczenia. Informacje znajdują się poniżej linii zanurzenia, wystarczy zjechać na dół ekranu by przekonać się co znaczą poszczególne funkcje (http://www.prezki.pl/premium).

Dane teleadresowe. Kontakt odbywa się za pomocą e-maila (biuro@prezki.pl), dane adresowe znajdują się w regulaminie w opisie administratora serwisu.

Przeglądarka Chrome. Prezentacje jak i cała strona prawidłowo otwiera się w tej przeglądarce. Pan Sylwester nie zaczekał na załadowanie się całej prezentacji, ten czas jest związany z łączem internetowym – nie mamy na to wpływu. Jeśli pokazuje się liczba slajdów, czyli prezentacja wczytała się cała, nie ma możliwości by wciskanie przycisku „dalej” przenosiło Pana do góry strony.

Grupy i wydarzenia. Wydarzenie to zorganizowana akcja, spotkanie, szkolenie itp, osadzone w ramach czasowych. W ramach portalu prezki.pl możemy tworzyć wydarzenia np. barcamp ze wskazaniem dnia w którym się odbędzie. Założyciel w jednym miejscu wrzuca wszystkie barcampowe prezentacje ułatwiając tym samym poszukiwanie ich przez użytkowników. Dodatkowo jest możliwość porozmawiania na temat tego wydarzenia,  a także zapisania się do udziału w nim. Grupa to nieograniczona ilość osób związana z konkretnym tematem. Nie inaczej jest na portalu prezki.pl. Użytkownik może założyć grupę tematyczną związaną z czym tylko sobie wymyśli – przykładowo może być to hobby; marka; miasto; firma itd. Prezentacje mogą wrzucać użytkownicy grupy bądź tylko właściciel. W ramach grupy również można porozmawiać przy pomocy forum.

Jak widzimy się na tle slideshare? A jak Wy widzicie się na tle TechCruncha?

Czy prezentacje przechodzą do lamusa? Tak, tradycyjne prezentacje wypełnioną od lewej do prawej strony treścią zdecydowanie odchodzą do lamusa. Teraz, jak Panowie sami pewnie widzicie slajdy mają jedno zdanie, czasem nawet jedno słowo – sama prezentacja wrzucona na slideshare.net nic nam nie powie. Po to właśnie powstała funkcjonalność videoprezki – jest to pierwsza taka funkcjonalność w internecie.

Ogólna ocena redakcji:

PS. Prezki.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook