EcoKurierzy.pl – ekologiczne aukcje kurierskie

Opublikowane 01 kwietnia 2011, autor: Dawid Zaraziński

6

Zamiast marnowania przestrzeni w samochodach czy bagażach serwis ecoKurierzy.pl proponuje „ekologiczne” aukcje przesyłek kurierskich. Czy taki pomysł ma szanse na biznesowe powodzenie? Zapraszamy do naszej recenzji!

Nasz portal to pierwszy w Polsce serwis poświęcony aukcjom przesyłek kurierskich i przewozu osób. Łączy ludzi chcących coś wysłać z tymi, którzy odpłatnie mogą im w tym pomóc – informują twórcy ecoKurierzy.pl. Projekt, który wystartował w połowie lutego tworzony jest przez cztery osoby.

Ideą funkcjonowania ecoKurierzy.pl jest próba wykorzystania pustych przestrzeni w samochodach jeżdżących po polskich drogach.

Podaje się, że 25 proc. jeżdżących w Polsce ciężarówek jest pustych! W czasach kiedy gospodarka przechodzi kryzys, ceny paliwa idą do góry, a wzrost ilości dwutlenku węgla potęguje efekt cieplarniany. Nasz projekt chce pomóc zmniejszyć skale tego ogromnego marnotrawstwa czasu, energii, pieniędzy – mówią autorzy. Tłumaczą również, że ich projekt jest nie tylko przedsięwzięciem komercyjnym, ale przede wszystkim proekologicznym, przyczyniającym się do ochrony środowiska.

Fundamentem działania ecoKurierzy.pl jest możliwość wybrania kuriera do przewozu przesyłki. Nie musi być to profesjonalna firma przewozowa. Takie rozwiązanie ma być dobre zarówno dla usługobiorcy, jak i usługodawcy.

Zyskują obie strony. Wysyłający nie jest skazany na firmę kurierską i jej stawki, ma bezpośredni dostęp do ogromnej liczby usługodawców, oszczędza wybierając konkurencyjną ofertę. Strony mają możliwość negocjowania, co zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia kontrahenta. Będący w podróży usługodawca, przy okazji zabierając paczkę lub osobę, ponosi mniejsze koszty – tłumaczą twórcy ecoKurierzy.pl.

Kurierem może być każdy: student jadący pociągiem z Opola do Warszawy, kierowca w drodze z Gdańska do Tczewa, właściciel samochodu dostawczego chcący dorobić, pasażer samolotu mający kilka wolnych kilogramów w swojej torbie itp. Jednocześnie serwis skierowany jest także do profesjonalistów: firm kurierskich, kurierów rowerowych, firm zajmujących się przeprowadzkami. Ma być miejscem, w którym mogą pozyskać zlecenia, reklamować się w kręgu potencjalnych usługobiorców, budować reputację swojej marki itd.

Najistotniejszym argumentem przemawiającym za zasadnością stworzenia naszego projektu jest popularność już istniejących portali aukcyjnych. Ludzie coraz swobodniej korzystają z Allegro czy z www.zlecenia.przez.net. Nasz projekt jest niczym innym jak aukcyjnym rynkiem usług kurierskich! – przekonują twórcy.

Zaufanie do potencjalnych partnerów budować mają takie elementy jak profile, zdjęcia, komentarze (pozytywne, negatywne, neutralne, o charakterze krótkiego opisu i referencji) na temat wykonanych usług itp. Swoją tożsamość można potwierdzić robiąc niewielki przelew bankowy na konto projektu, co ujawnia dane właściciela. Strony po zawarciu umowy otrzymują dokumenty, w których jest opis paczki/usługi oraz miejsce na podpis kontrahenta potwierdzający odbiór/nadanie przesyłki. Dla celów bezpieczeństwa w momencie przekazania paczki można poprosić o pokazanie dowodu tożsamości i zweryfikować dane umieszczone na portalu.

Na czym ecoKurierzy.pl chce zarabiać? W początkowej fazie projektu korzystanie z portalu ma być darmowe, docelowo mają być pobierane procentowe opłaty od kwoty na jaką zawarto umowę. Dochód, podobnie jak w przypadku funkcjonujących już portali aukcyjnych, przynieść mają także programy reklamowe, dodawanie dodatkowych elementów do swoich ofert mających ją wyeksponować (np. indywidualne „skórki” do aukcji), udostępnianie małym firmom kurierskim internetowego API, czyli zestawu funkcji, który może pomóc im zintegrować ich system informatyczny z nowymi ofertami które są dostępne w serwisie itp. W przyszłości wraz z zaoferowaniem możliwości ubezpieczenia paczki, prowizje z tego tytułu mają stać się kolejnym źródłem zysku.

Plany na najbliższą przyszłość to przede wszystkim stworzenie aplikacji dla Facebooka, umożliwiającej korzystanie z możliwości dostępnych na ecoKurierzy.pl za pomocą portalu społecznościowego.

Grafiki z serwisu:


Komentarz eksperta:

Na temat wypowiada się Tomasz Gregorczyk, ze spółki SklepyFirmowe.pl.

Pomysł na wspólny transport przerabiał już serwis Zabieram.pl (już nieistniejący, stworzony przez „Auto Świat” i Radio Zet).

Ekologiczna idea ecoKurierzy.pl jest jak najbardziej słuszna. Pomysł na optymalizację przestrzeni bagażowej (czy to przez firmę czy osoby prywatne) również świetny. Aukcje usług kurierskich to dobry pomysł, mam jednak wątpliwości czy duże firmy kurierskie będą zainteresowane tego typu rozwiązaniem. Natomiast może być to świetny sposób na pozyskanie klientów dla małych firm lub osób indywidualnie świadczących usługi transportowe.

Graficznie strona główna całkiem dobrze wygląda, bardzo ciężkie w odbiorze są natomiast te kolorowe zaokrąglone boxy, sugerowałbym mniej jaskrawe kolory (jasne odcienie zielonego i niebieskiego), nie będą tak kuły w oczy.

To czego brakuje mi w serwisie to wyszukiwarka wg miast (mapa Polski podzielona na województwa lub wyszukiwarka wg miast/województw), która pozwoliłaby odnaleźć najbliższą firmę kurierską.

Okiem redakcji:

Sylwester: ciężkawo, biznesowo poprawnie

Serwis ecoKurierzy.pl nieco przygniata grafiką, w moim odczuciu jest zbyt ciężka i zbyt duża w stosunku do treści co skutkuje brakiem czytelności strony głównej i strony z ofertami. Na stronie głównej nieco mylić może główna grafika ze sloganem „Ekologia, Idea, Czas i pieniądze”, na koncepcje serwisu nakierowuje dopiero znacznie mniejszy slogan „pierwszy w Polsce portal poświęcony aukcji usług kurierskich!”. I też niestety trzeba się „przyczepić” – bo o innym serwisie wspomniał już pan Tomasz.

Główne menu nawigacyjne jest dla mnie nieczytelne – skąd mam wiedzieć jaka jest różnica między „oferty transportowe” a „paczki i ludzie”. Co mam wybrać jeśli szukam transportu między dwoma miastami? A co wybrać jeśli chcę nadać paczkę? Pytania niby proste – jednak poruszanie się po serwisie może na prawdę sprawiać problemy.

Model biznesowy oparty o wyróżnianie ofert, drobne opłaty za podpisanie umowy, wydaje się uwzględniać potrzeby zarówno użytkowników jak i firm, które mogłyby korzystać z ecoKurierzy.pl.  Jednak jeśli serwis się nie zmieni wizualnie trudno będzie odegrać kluczową rolę na rynku transportowym.

Dawid: nie czuję, nie czuję tego

Mnie ecoKurierzy.pl nie przekonują. Obok wcześniejszych prób stworzenia podobnego projektu i (zgadzam się z Sylwestrem) graficznej ociężałości oraz kiepskiej nawigacji – dodałbym jeszcze, że trudno mi wyobrazić sobie by serwisowi udało się zbudować dużą bazę użytkowników.

Jasne, ekologiczne aspiracje są warte pochwały. Ale to tylko sos, którym polane jest biznesowe przedsięwzięcie. Duże firmy nie zechcą zapewne zajmować się „drobnicą”, a osoby prywatne, które czasami gdzieś jadą samochodem czy lecą samolotem nie będą za każdym razem korzystały z ecoKurierzy.pl. A może się mylę?

Jakąś szansą dla projektu są lokalne firmy przewozowe. Ale konieczne jest tu wprowadzenie zmian, o których mówił pan Tomasz, czyli na przykład możliwość filtrowania geograficznego.

Życzę twórcom powodzenia. Choć niestety dla mnie ich projekt to falstart.

Ogólna ocena redakcji:

PS. ecoKurierzy.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook