Postivo.pl – pocztą z komputera

Opublikowane 11 marca 2011, autor: Dawid Zaraziński

4

Wydawałoby się z papierowe przesyłki wysyłane za pośrednictwem tradycyjnej poczty odchodzą do lamusa. Nieco inne zdanie mają twórcy Postivo.pl, serwisu, który wysyła listy swoich użytkowników. Zapraszamy do naszej recenzji!

Postivo.pl to platforma umożliwiająca wysłanie dowolnych dokumentów elektronicznych w postaci „papierowych” listów, za pośrednictwem tradycyjnych operatorów pocztowych. Dokumenty przesłane przez użytkowników są drukowane, konfekcjonowane i sortowane przez obsługę serwisu, a następnie nadawane do odbiorcy w formie tradycyjnych listów, za pośrednictwem wybranego przez użytkownika operatora pocztowego (aktualnie dostępni operatorzy to Poczta Polska i InPost) lub faksu.

Serwis tworzy konsorcjum firm Softmedia & Intermedia. Nad codzienną obsługą serwisu pracują trzy osoby. Twórcy projektu zatrudniają też dodatkowe osoby na duże zlecenia.

Tomasz Konopka

Prowadzimy parę innych komercyjnych serwisów internetowych, wystawiamy miesięcznie setki faktur, a obowiązuje prawo zobowiązywało nas do wysyłania ich pocztą. Szukaliśmy rozwiązania, które odciążyłoby nas od obowiązku adresowania, wysyłania korespondencji.  Nie znaleźliśmy takiego na naszym rynku, a te które działały przeznaczone były dla największych graczy. Postanowiliśmy więc stworzyć taką usługę – mówi nam o pomyśle na  biznes Tomasz Konopka, współtwórca Postivo.pl.

Serwis wystartował 16 stycznia. Jak mówią twórcy, już od początku cieszył się dużym zainteresowaniem. W ciągu dwóch pierwszych tygodni zrealizował cel zakładany na pół roku. Obecnie z Postivo.pl korzysta aktywnie (wysyłając różne ilości dokumentów) 157 użytkowników. Właściciele projektu chcą do końca roku pozyskać 800 aktywnych klientów.

Jak działa Postivo.pl? Aby wysłać dokumenty za pośrednictwem serwisu wgrać należy plik w formacie PDF, DOC, DOCX lub RTF oraz określić odbiorców. Następnie wybrać można szereg opcji personalizujących przesyłkę m.in. rodzaju papieru, na jakim mają zostać wydrukowane dokumenty, rodzaju wydruku (czarno-biały lub kolorowy) czy formatu koperty. Istnieje możliwość stworzenia własnego szablonu koperty np. z logo firmy. Na każdym etapie można sprawdzić aktualny status przetwarzania przesyłek. Przesyłki wysłać można do nieograniczonej liczby odbiorców.

Postivo.pl umożliwia również wysyłanie faksów pod wskazane numery odbiorców. Dodatkowo istnieje możliwość wysłania jednego faksu do wielu odbiorców jednocześnie, wybranych z książki adresowej lub zaimportowanych z pliku CSV.

Serwis przygotował również usługę „Szybki list”, która umożliwia wysłanie tradycyjnych przesyłek listowych bez konieczności posiadania elektronicznej wersji dokumentu. Udostępniony w serwisie edytor umożliwia wprowadzenie tekstu, dodanie grafiki oraz sformatowanie dokumentu w dowolnie wybrany sposób. Tak przygotowaną przesyłkę można personalizować i wysłać do dowolnej liczby odbiorców.

Dzięki wprowadzeniu API Postivo.pl oferuje możliwość integracji z oprogramowaniem klienta Aplikacja do fakturowania to jeden z przykładów zastosowania API.

Postivo.pl zarabia poprzez świadczenie płatnych usług: wydruku, konfekcjonowania i nadawania listów zleconych przez użytkowników. Koszt pojedynczej przesyłki zależy od wybranych opcji dodatkowych. Na koszt składa się opłata podstawowa (1,90 zł netto), opłata za dodatkowe strony (0,22 zł netto) oraz koszt opcji dodatkowych (np. rodzaj listu, papieru, typ koperty). Wysłanie faksu kosztuje 0,45 zł netto plus 0,24 zł za każdą dodatkową stronę. Przy większych ilościach wysyłanych dokumentów można negocjować ceny. W serwisie obowiązuje model pre-paid, jest jednak możliwość podpisania umowy i otrzymywania faktur za wykonane przesyłki w cyklu miesięcznym.

Jak Postivo.pl chce dbać o bezpieczeństwo korespondencji?

Wszystkie przekazywane dokumenty oraz adresy odbiorców przesyłek traktowane są jako poufne. Oznacza to, że dostęp do nich mają wyłącznie upoważnieni przez Postivo.pl pracownicy jedynie w momencie wydruku i konfekcjonowania przesyłek – przekonują twórcy projektu.

Wśród innych opcji zabezpieczających wymieniane są: szyfrowanie przy użyciu 256-bitowego certyfikatu SSL, szyfrowane algorytmem md5 hasła użytkowników, możliwość zdefiniowania listy adresów IP, z których możliwy będzie dostęp do Postivo.pl poprzez API oraz bezpieczne Data Center. Zbiór danych Użytkowników zgłoszono do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Szczegóły bezpieczeństwa opisane zostały w polityce prywatności serwisu.

Wprowadziliśmy szereg mechanizmów bezpieczeństwa. Ale prawdę mówiąc wszystko zależy od mentalności ludzi – nawet najlepsze zabezpieczenia nie przekonają nieprzekonanych – mówi nam pan Tomasz.

Projekt wyposażony został w zestaw najczęściej pojawiających się pytań i odpowiedzi oraz samouczek. Jest też możliwość skorzystania z pomocy on-line.

W przyszłości twórcy serwisu wprowadzić chcą firmowe kartki okazjonalne w wersji papierowej. Wkrótce pojawi się również aplikacja dla sytemu Windows, która umożliwi przesłanie do Postivo.pl dokumentu z dowolnego programu, które ma opcję „drukuj” np. z Word’a.

Zapytaliśmy na koniec czy w dobie coraz popularniejszych elektronicznych faktur Postivo.pl ma długoterminowy sens?

Przede wszystkim: faktury nie są jedynymi dokumentami, które wysyłamy. To także na przykład umowy, które muszą być osobiście podpisane przez klienta końcowego. Dokumenty papierowe będą istniały zawsze, bo zawsze będą osoby, które do wersji elektronicznych się nie przekonają. Oczywiście jednocześnie szukamy nowych biznesowych dróg, które pozwolą nam utrzymać się i rozwijać – dodaje Tomasz Konopka.

Grafiki z serwisu:

Komentarz eksperta:

Na temat Postivo.pl wypowiada się Wiktor Sarota, prezes inFakt.pl.

Jako inFakt.pl wdrożony mamy własny system masowej wysyłki listów, gdyż w momencie wprowadzania przez nas tego rozwiązania, nie istnieli jeszcze dostawcy tacy, jak Postivo.pl.

Usługa tego typu pozwala połączyć tradycyjną formę przesyłania dokumentów w wersji  papierowej z rosnącą popularnością komunikacji elektronicznej, pokazując użytkownikom w jaki sposób aplikacje online mogą ułatwiać pracę i zwiększać efektywność firm.

Wykorzystanie takiego rozwiązania pozwala wyeliminować proces drukowania dokumentów, adresowania kopert oraz konieczność udawania się do urzędu pocztowego, w sytuacji kiedy zachodzi konieczność wysyłki dokumentów drogą pocztową.

Jak pokazuje nasze doświadczenie, z rozwiązań tego typu korzystają przede wszystkim większe firmy, wysyłające duże ilości korespondencji, w szczególności spółki z .o.o.

Postivo.pl pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić czas, ułatwiając tym samym prowadzenie biznesu, co jest bliskie także inFakt.pl.

Życzymy powodzenia Postivo.pl.

Okiem redakcji:

Sylwester: wyklejankom ze znaczków mówimy stanowcze nie!

Będąc na takiej stronie jak postivo.pl wyraźnie widać, że do udanego projektu nie trzeba ubiegać się o finansowanie ze środków UE.

Oceniany projekt sprawia wrażenie kompleksowej usługi B2B. Proces comiesięcznej wysyłki dokumentów (faktur, raportów, czy nawet materiałów promocyjnych) w sytuacji gdzie musimy się posługiwać papierem drukowanym wydaje się być po prostu zmarnowanym czasem. Poczta nie rozpieszcza swoich klientów, o czym miałem już przyjemność się przekonać wielokrotnie gdy chcąc kupić znaczki priorytetowe okazywało się, że nie ma ich na stanie. Efektem jest wysyłanie do klientów dokumentów, gdzie koperta przypomina pracę plastyczną wykonaną techniką wyklejanki ze znaczków, które akurat były na poczcie.

Chcąc pozbyć się takich doświadczeń możemy skorzystać z postivo.pl. Strona przekonuje do korzystania z usługi, wyraźnie wskazuje zalety, ceny nie są tajemnicą, którą poznamy dopiero po wymianie siedmiu maili. Najważniejsza rzecz – bezpieczeństwo, tutaj autorzy starają się dokładnie nam wyjaśnić, że najważniejsza dla nich jest poufność.

Szukając słabych stron projektu naprawdę trudno coś wskazać. Projekt w mojej opinii jest bardzo przygotowany.

Dawid: wszystkie etapy sukcesu

Nie będę krył, że projekt Postivo.pl sprawił na mnie bardzo dobre wrażenie. To niewątpliwie jeden z lepszych serwisów jakie recenzowaliśmy w ramach Wystartowali.pl. Dlaczego?

Od wypełnienia naszego formularza, przez informację zawarte na stronie (choć można pomyśleć nad lepszym ich rozmieszczeniem, uproszczeniem nawigacji by nie dublować tych samych komunikatów), po rozmowę z twórcami projektu – Postivo.pl w wyczerpujący sposób opowiada o swoim biznesie. Świadczy też konkretne usługi za konkretne pieniądze: model biznesowy jest więc jasno określony.

Postivo.pl nie jest pierwszym projektem, który oferuje wysyłki pocztowe z dokumentów elektronicznych. Przypominam sobie, że w jednej z poprzednich edycji Startup School przygotowywana była podobna w założeniach Wirtualna Poczta. Mimo szumnych zapowiedzi projekt umarł chyba na dobre.

Największym wyzwaniem stojącym przez Postivo.pl wydaje się być długoterminowa strategia. Pod adresem serwisu kierowane są opinie: wszystko pięknie, ale to biznes na rok, dwa, potem wszystko będziemy wysyłać elektronicznie. Niekoniecznie. Zgadzam się z panem Tomkiem, który mówi, że papier nie odejdzie jako relikt przeszłości. Wciąż pozostaną podmioty, które będą z niego korzystały np. administracja, operatorzy telekomunikacyjni, spółdzielnie mieszkaniowe, firmy windykacyjne itp.

Postivo.pl przeszło w historii wszystkie etapy: od pomysłu, projektowania, zakupu maszyn (jedna kosztuje ok. 60 tys. złotych, trzeba więc trochę zainwestować na początku) do stabilnego rozwoju. I życzę twórcom by ta ostatnia faza była jak najdłuższą.

Ogólna ocena redakcji:

PS. Postivo.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, serwisu Inis.pl, cztery zamiast dwóch miesięcy darmowego korzystania z profesjonalnego systemu do e-mailingu. Inis.pl wspiera zarządzanie adresami, wysyłkę i analizę kampanii e-mail marketingowych.

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook