EduGiants – e-learning od naukowców

Opublikowane 20 maja 2010, autor: Dawid Zaraziński

3

Kto w dzisiejszych czasach nie chciałby nauczyć się podstaw programowania w C++? W taką właśnie niszę trafiać chce EduGiants, projekt akademików z Trójmiasta. Czy tak wyspecjalizowany serwis e-learningowy ma szansę na sukces?

Za stworzenie EduGiants.com odpowiada założona w 2008 roku firma Sphere Research Labs, która zlokalizowana jest w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Na swoim koncie ma już takie projekty jak choćby Scarky.com, którego opis znaleźć można pod tym adresem. Firma tworzona jest przez pracowników naukowych Politechniki Gdańskiej. Ich najnowszy projekt wystartował w marcu br. Przygotowania do jego uruchomienia trwały ponad pół roku.

EduGiants jest platformą e-learningową, prowadzoną według autorskiej metody nauczania ISEL (ang. Intelligent System for Enhanced Learning), która ma sprawiać, że „wysiłki ucznia stają się bardziej efektywne a sam proces zdobywania wiedzy i umiejętności znacznie przyjemniejszy”. Jej głównymi odbiorcami ma być młodzież ucząca się, głównie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i studenci pierwszych lat kierunków technicznych.

Metoda jest ważna…

Czym jest ISEL? Jak mówią nam twórcy, jest to autorska metoda nauczania opracowana przez Sphere Research Labs, której istotą jest skoncentrowanie się na nabywaniu umiejętności poprzez praktyczne ćwiczenia wykonywane pod okiem doświadczonego opiekuna (tutora). Ten natomiast wpierany jest przez system automatycznej oceny.

Łukasz Kuszner

O ile wiem, jest to w ogóle pierwszy dedykowany system zawierający w sobie oprogramowanie typu Online Judge stworzone specjalnie do edukacji. Metoda powstała na bazie naszych doświadczeń dydaktycznych popartych wiedzą dotyczącą metodologii nauczania – mówi nam Łukasz Kuszner, wiceprezes Sphere Research Labs, a jednocześnie adiunkt w Katedrze Algorytmów i Modelowania Systemów na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej.

Metoda ISEL składa się z czterech elementów:

  • merytorycznej części kursu, której jakość gwarantowana ma być przez doświadczenie nauczycieli akademickich;
  • systemu „udoskonalonego uczenia się”, który został skonstruowany by „zmaksymalizować efektywność włożonego wysiłku” (część teoretyczna, różne rodzaje zadań itp.)
  • „inteligentnego systemu” natychmiastowej oceny wykonywanych zadań;
  • kontaktu kursanta z tutorem przez forum, komunikator, czy mail.

Kurs trwa ok. pięciu – sześciu tygodni (choć właściwa nauka trwa ok. czterech tygodni). Pierwszy tydzień to czas zapoznania z systemem i kontakt z tutorem:

Na siedem dni przed rozpoczęciem pierwszej lekcji tutor kontaktuje się z grupą witając wszystkich kursantów. Informuje ich o godzinach jego konsultacji, przekazuje ogólne materiały o całym kursie oraz szczegóły dotyczące pierwszej lekcji.

Ogólne materiały o kursie zawierają spis umiejętności, które zdobędzie uczestnik kursu po jego ukończeniu oraz opis zagadnień omawianych na poszczególnych lekcjach. Ponadto, omówiony jest schemat pojedynczej lekcji oraz podane są informacje o sposobach rozwiązywania zadań kursowych.

W tygodniach 1-4(5) realizowane są zadania poprzez naukę i samodzielną pracę pod okiem tutora w oparciu o dostarczone materiały do wykładów i ćwiczeń:

W ramach jednego tygodnia (jednej lekcji) kursant otrzymuje komplet zadań wraz z instrukcjami do nich oraz materiały wykładowe wraz z bibliografią (literaturą, odsyłaczami w internecie, etc). Podstawowym celem każdej lekcji jest zdobycie nowych umiejętności poprzez ćwiczenia praktyczne.

Ostatni tydzień przeznaczony jest na podsumowanie wyników i postępów w nauce:

Rozpoczyna się ostatni etap kursu – trwa 7 dni – podczas których kursant ma możliwość indywidualnego nadrobienia zaległości i nadsyłania rozwiązań zadań ze wszystkich lekcji oraz zadań ligowych.

Zakończenie kursu i wystawienie certyfikatów ukończenia kursu. Tutor dokonuje podsumowania przebiegu kursu oraz pomaga dokonać kolejnych wyborów.

Od momentu zakończenia kursu przez 30 dni kursant ma dostęp do wszystkich materiałów i zgłoszonych własnych rozwiązań.

To, jak kurs wygląda w praktyce można zobaczyć na poniższym filmie

…ale biznes najważniejszy

Obecnie EduGiants oferuje jeden tylko kurs: „Akademia Programowania w C++”, a w nim jeden tylko moduł – „Wstęp do programowania proceduralnego w C++”. Jak jednak mówią twórcy serwisu, będzie ich więcej.

W tej chwili koncentrujemy się na kursach programowania dla początkujących i średnio zaawansowanych. W pierwszej kolejności uzupełnimy program „Akademii Programowania” o kolejne kursy tworzące jedną całość (język C++). Następnie inne języki programowania i kursy tematyczne dla bardziej zaawansowanych. To jest plan na najbliższe 4-6 miesięcy – mówi Łukasz Kuszner.

Sprzedaż kursów jest więc tym, na czym chcą zarabiać twórcy EduGiants.com. Zapytaliśmy jednak o to, czy Polska jest trudnym rynkiem dla działań e-learingowych?

Cóż, pojęcie „łatwego rynku” jest nam zupełnie obce – odpowiada z humorem pan Łukasz.

Jesteśmy przekonani, że wytworzyliśmy usługę wysokiej jakości o bardzo konkretnych zaletach: połączenie nauki w grupie studentów z osobistym nauczycielem (tutorem) i inteligentną technologią wspierającą zarówno uczenie się jak i nauczanie pozwala nam oferować wysokiej jakości kursy w niskiej cenie. Od osób, które ukończyły swój pierwszy kurs mamy bardzo pozytywne recenzje. Spodziewamy się, że w niedalekiej przyszłości EduGiants może być jednym z głównych źródeł przychodów firmy, zwłaszcza jeśli uda nam się porozumieć z instytucjami edukacyjnymi i wpleść system w istniejące już rozwiązania jako ich uzupełnienie/ulepszenie – dodaje.

Twórcy serwisu chcą również wdrożyć angielskojęzyczną wersję serwisu. Jak mówią, nie planują rewolucji – prawdopodobnie oprócz języka charakter serwisu i świadczonych usług się nie zmieni.

Zapytaliśmy na koniec czym charakteryzuje się prowadzenie firmy w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym? Czy ma to jakiekolwiek znaczenie dla firmy zajmującej się nowymi technologiami?

Obecność w Parku ma fundamentalne znaczenie z kilku względów (kolejność przypadkowa): a) bliskość innych firm technologicznych w tym miejscu, b) dostęp do szerokopasmowego łącza wysokiej jakości c) dostęp do doradców informacji patentowej, prawnej, pozyskania funduszy itp. d) dostęp do sal konferencyjnych d) wynajem  powierzchni biurowej w preferencyjnych cenach – z matematyczną precyzją odpowiada nam pan Łukasz.

Grafiki z serwisu:

Okiem redakcji:

Jakub: EduGiants.com – pomysł świetny, szkoda że tylko C++ w ten sposób

Trudno mi zrecenzować uczciwie EduGiants.com. Witryna oferująca e-learning, po polsku, z prawdziwymi nauczycielami? Świetny pomysł. Co jednak z samym kształceniem? Ocenić jakość oferowanej w ten sposób nauki może tylko pedagog i to ze specjalistycznym przygotowaniem.

EduGiants jest (przynajmniej na razie) bardzo wyspecjalizowane w swojej ofercie edukacyjnej. Oferuje naukę „programowania proceduralnego w C++”, w ramach jednego kursu, prowadzonego (chyba na zmianę) przez trzech tutorów.

Nie jestem programistą. Nie potrafię ocenić też czy oferowany „Wstęp do …” jest z pedagogicznego punktu dobrze ułożony. Wrażenie robi na mnie jednak przedstawiony w filmach reklamowych sposób pracy słuchacza z tutorem, czy zdalne sprawdzanie rozwiązań zadań domowych. Jeśli to naprawdę tak wygląda to na pewno wiele osób przygotowujących się do studiów na informatyce matematyce czy kierunkach technicznych doceni to, co EduGiants oferują. Szczególnie że cena kursu dopasowana jest do możliwości kieszeni młodego człowieka. Oferowany miesiąc nauki (30 godzin) to tylko 150 złotych.

Więcej może o samej stronie tej internetowej szkoły. Zrobiona jest jasno i przejrzyście. Tonie w niebieskim, jest go dla mnie za dużo, ale to kwestia gustu. Trochę zbyt wiele klikania by przebić się do interesujących materiałów. Pod większością wpisów jest przycisk „więcej”. Klikasz, a tam często żadnego więcej już nie ma, powtórzenie tego co było na poprzedniej stronie.

Sam nie skorzystam z usług EduGiants. Nie moja dziedzina. Nie wygląda na to by twórcy serwisu chcieli wyjść poza informatykę, są bardzo z tą dziedziną związani.

Moja ocena? Bardzo dobry z minusem. Trudno uznać ograniczenie się tylko do programowania za minus. W końcu w szkole angielskiego nie narzekamy, że nie uczą tam jazdy wózkiem widłowym. Projekt EduGiants jest przedstawiony jasno a w kompetencje kadry wykładowców nie można wątpić. Jakość nauki mogą ocenić tylko słuchacze kursu. Co do strony – nie zaszkodziłoby wziąć jednak grafika i kogoś od usability, edugiants.com dobrze by zrobiło małe doszlifowanie.

Dawid: piękna współpraca biznesu i nauki

Na samym początku muszę coś wyjaśnić. Przygotowując recenzję EduGiants postanowiliśmy nie oceniać wartości merytorycznej proponowanych kursów. Chcieliśmy skoncentrować się na samej idei serwisu, stronie biznesowej i wykonaniu. Stąd – w jakimś sensie – nasza ocena jest niepełna, prosimy o tym pamiętać.

Tym co najbardziej podoba mi się w EduGiants jest to, że powstał w ramach firmy prowadzonej przez akademików. To doskonały przykład współpracy biznesu i nauki, chciałoby się obserwować więcej takich projektów – nie tylko z dziedziny, którą skutecznie zagospodarowuje Sphere Research Labs.

Do wykonania serwisu, poza wspomnianymi przez Jakuba uwagami, trudno się przyczepić. Zastanawiam się tylko, czy poruszanie się po EduGiants nie będzie zbyt trudne dla użytkowników, potencjalnych kursantów? No, ale może mam za małą wiarę w kwiat naszej młodzieży…

Podsumowując. EduGiants to naprawdę fajny serwis, z dobrym pomysłem (świadczy konkretne usługi!), poprawnie wykonany. Za jego powodzenie (pojawienie się angielskiej wersji, bogatszej oferty itd.) trzymam kciuki.

Ogólna ocena redakcji:

PS. EduGiants, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, firmy Infakt.pl, promocyjną cenę na pakiet Premium. Twórcy recenzowanego projektu otrzymują dostęp do pakietu premium w cenie 10 zł (standardowa cena to 99 zł).

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

  • http://Strona(opcjonalnie) Michał

    Fajnie, aczkolwiek uczenie proceduralnego C++ to wchodzenie w absurdalnie wąską specjalność. Kto – poza informatykami – potrzebuje znajomości C++? Obliczenia inżynierskie? Toż to domena Fortranu, Pascala i (coraz częściej) Javy. Poza tym co by nie mówić to C++ jest językiem zorientowanym obiektowo – nauka proceduralności ma spory sens w języku C…
    Trochę więc kursy mijają się z „targetem” – jak dla (przyszłych) informatyków to za mało wiedzy, jak dla adeptów innych dziedzin – za mało praktycznie.

  • Pingback: payday loans vancouver

  • Pingback: bmi chart for men

Wystartowali.pl on Facebook