ChwilaWolnego.pl – wyszukiwarka pomysłów na czas wolny

Opublikowane 12 maja 2010, autor: Dawid Zaraziński

2

Czas wolny swoich użytkowników chcą zagospodarować twórcy serwisu ChwilaWolnego.pl. Jak przekonują, ma on pozwalać na realizowanie zainteresowań internautów, a jednocześnie dać narzędzie promocji dla firmy i osób prywatnych. A jak jest w praktyce?

Pomysł na serwis pojawił się w połowie 2009 r. Przygotowania techniczne i koncepcyjne trwały pół roku, a serwis powstał dzięki finansowym nakładom trójki przyjaciół: Łukasza Hajkowskiego, Marcina Łazowskiego oraz Piotra Lewandowskiego.

ChwilaWolnego.pl wystartował w listopadzie. Do chwili obecnej serwis funkcjonuje w wersji beta. Na bieżąco jest poprawiany – większość pracy twórcy serwisu wykonują własnymi siłami. Wciąż otwarta również pozostaje wizja jego rozwoju np. w postaci wprowadzanych funkcjonalności.

Statystyki serwisu rosną („dramatycznie” jak żartobliwie dodaje Łukasz Hajkowski): w lutym ChwilaWolnego.pl zanotował 6 122 odwiedzin, w tym 4 713 niepowtarzalnych użytkowników oraz 19 662 odsłon a w marcu było odpowiednio: 11 232 odwiedzin, 8 152 niepowtarzalnych użytkowników i 35 843 odsłon.

Treści serwisu podzielone zostały na kategorie. Są wśród nich: Sport, Wyjazdy, Film, Jedz i Pij, Muzyka, Kultura, Dla Dzieci, Edukacja oraz Różności. Klikając na dowolną z nich zobaczymy listę ogłoszeń. W kategorii Film znajdą się na przykład Noc Anime w Warszawie, Kino pod Baranami w Krakowie, czy Tanie Wtorki w Toruniu. W kategorii Edukacja natomiast: Wakacyjne kursy gitarowe w Gdyni, Warsztaty Fotografii Praktycznej w Gdańsku, czy Podstawy dogoterapii w Poznaniu.

Każde z ogłoszeń powinno zawierać takie parametry jak cena, termin, miejsce, godzina czy ilość osób. Strona wykorzystuje również Google Maps, pozwalając określić miejsce usługi, czy wydarzenia, jest również możliwość wyrażania swojej opinii.

Pozyskiwanie ogłoszeń odbywa się obecnie trzema metodami:

  • własną pracą twórców serwisu;
  • tworzeniem bazy kontaktowej firm i organizacji;
  • współpracą z partnerami (innymi serwisami czy domami kultury).

Celem nadrzędnym ChwilaWolnego.pl ma być zebranie w jednym miejscu i udostępnianie konkretnych propozycji usług związanych ze spędzaniem wolnego czasu – najlepiej w wersji premium. Twórcom serwisu szczególnie zależy na promowaniu imprez ze specjalnymi rabatami, czy zniżkami.

Chcielibyśmy w swojej bazie posiadać oferty (głównie usług) unikalne, dokładnie opisane parametrami wyszukiwarki i bazujące na mechanizmach typu last minute czy happy hours. Interesują nas propozycje, które charakteryzują się również atrakcyjną ceną i zawartością – mówi nam Łukasz Hajkowski.

Wśród spodziewanych nowości zaplanowanych na najbliższą przyszłość twórcy ChwilaWolnego.pl wymieniają m.in zmianę strony głównej (układ i zawartość) oraz usprawnienia mechanizmu dodawania ogłoszenia (takie jak multi-lokalizacja, czyli możliwość dodania kilku lokalizacji jednej propozycji, czy mutli-godzina). O wiele ważniejsza wydaje się jednak deklaracja poszukiwania partnera.

Szukamy partnera, dzięki któremu wprowadzimy możliwość zakupu biletu na daną imprezę lub wydarzenie – mówi pan Łukasz dodając, że chciałby zaoferować również mikropłatności za wystawiane ogłoszenia. Obecnie ich dodawanie jest bezpłatne.

Jak twórcy chcą zarabiać? W czterech obszarach: dodawanie ogłoszeń, prowizja od sprzedanych biletów, reklamy dedykowane przeznaczone dla patronów poszczególnych kategorii oraz – w przyszłości – wysyłka ogłoszeń na komórki. Jak jednak wynika z rozmów z twórcami ChwilaWolnego.pl, są to tematy otwarte. Sprawy koncepcyjne trzeba było zmodyfikować, nie udało się bowiem dostać dofinansowania na rozwój serwisu pochodzącego ze środków europejskich.

Oczywiście chcemy zarabiać ale nie jest to dla nas priorytet w tym momencie – chcemy zbudować najpierw ciekawe narzędzie, które wyróżni się na tle natłoku informacji i pozwoli naszym użytkownikom znaleźć czego szukają i zapłacić za to jak najmniej – mówi Łukasz Hajkowski.

Grafiki z serwisu:

Okiem redakcji:

Dawid: niedotrzymana obietnica

ChwilaWolnego.pl obiecuje mi coś interesującego. Choć nie należę do osób, które spędzają wolny czas patrząc w sufit i myśląc co by tu porobić, to jednak czasem dobrze jest poszerzać horyzonty i sprawdzić co ciekawego można robić w okolicy.

I to właśnie „okolica” jest w mojej opinii największym problemem serwisu. To młody projekt, nie ma więc co narzekać na niewielką liczbę ogłoszeń. Niemniej jednak za fatalną w skutkach uważam decyzję o zrobieniu ogólnopolskiej bazy w jednym miejscu. Może trzeba było zacząć od ogłoszeń w jednym mieście? Na przykład w Warszawie lub Gdańsku, a potem – sukcesywnie, jeśli model by się sprawdził – dodawać kolejne w osobnych wersjach serwisu?

Nie chodzi już bowiem nawet o to, że to i tak serwis wielkomiejski (mieszkańcy prowincji nie mają tu czego szukać). Ale i wyszukiwarka kuleje, i natłok ogłoszeń w danej kategorii nie ułatwia poszukiwania interesujących rzeczy.

Wkurza mnie jeszcze jedna rzecz – nachalny ekran powitalny z zaproszeniem do zapisania się na biuletyn. Ile razy można klikać, że się nie chce?

ChwilaWolnego.pl miał chyba ambicję być fajnym serwisem. Plany pokrzyżowała negatywna decyzja w dofinansowania ze środków unijnych. Niezbyt jasna wizja rozwoju, średnie wykonanie, irytujące bugi – to wszystko sprawia, że przy całej sympatii do twórców, ChwilaWolnego.pl to serwis jakich wiele, nie oferujący wyjątkowości, która skusiłaby mnie do korzystania z niego. Trzymam jednak kciuki by odniósł swój sukces.

Jakub: Dla tych co naprawdę już nie mają co ze sobą zrobić

ChwilaWolnego.pl chce „zagospodarować czas wolny swoich użytkowników”. Ale chyba ja nie chcę by mi ChwilaWolnego.pl gospodarzyła czasem wolnym.

To kolejny serwis z gatunku „co się dzieje w twoim mieście”. Co się dzieje – czyli gdzie możesz wydać pieniądze. Jakieś wątpliwości? Wystarczy spojrzeć na kategorie tematyczne. „Sport”, „Wyjazdy”, „Film”, „Jedz i Pij”, „Muzyka”, „Kultura”… wszystko czego może chcieć internauta któremu trzeba podać wszystko na tacy. I o co chodzi w tym podziale? „Film” to już nie „Kultura”? To co tam się ma znaleźć – teatr i opera?

Że nie o czas wolny tu chodzi ale o promowanie komercyjnych imprez jasno świadczą też wypowiedzi autorów. Interesują ich propozycje charakteryzujące się „atrakcyjną” ceną, możliwość sprzedaży biletów i pobierania prowizji.

Także w realizacji serwis nie jest za ciekawy. Dlaczego Warszawiak musi oglądać ogłoszenia z terenu Krakowa czy Poznania? Wyskoczy sobie na „Podstawy dogoterapii” do Wielkopolski? W tego typu serwisie najważniejsze musi być targetowanie przekazu, pamiętanie o geografii.

Szata graficzna? Tu się coś rusza, tam skacze, ciemne tło, nieczytelne małe fonty, przesyt małych obrazków. Interfejs powinien pomagać, być niewidoczny. Tu utrudnia i odwraca uwagę, a od ciągłych zoomów na stockowe fotografie w bannerze robi się niedobrze.

Serwis oferuje możliwość założenia konta. Trzeba uważać, bo już na początku mogą nas pociągnąć do „przetwarzania danych w celach marketingowych” – ten kwadracik domyślnie jest zaznaczony i wcale nieoczywiste, że bez tego można iść dalej. Proces rejestracji przeszedłem. Po godzinie wcale dalej nie było żadnego maila potwierdzającego założenie konta. Po co zresztą takie konto miałoby mieć? W serwisie organizującym czas wolny, który miałby jakoś łączyć użytkowników najważniejsza byłaby funkcja znajdywania sobie towarzystwa i wspólnych wyjść. Tu nic takiego nie widziałem.

Znacznie lepszym źródłem informacji o ciekawych, nawet niekomercyjnych imprezach pozostaje Facebook. W sieci jest też już serwis który staje się naprawdę miejscem współorganizowania przez ludzi czasu wolnego – http://s.reakcja.org. ChwilaWolnego.pl może sobie konkurować z takimi serwisami jak NaszeMiasto.pl czy DlaStudenta.pl. Dla mnie nic ciekawego, ani w pomyśle, ani w realizacji. Trójka z minusem.

Ogólna ocena redakcji:

Dajemy Falstart ale z zachętą do dalszej pracy!

PS. ChwilaWolnego.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, firmy Infakt.pl, promocyjną cenę na pakiet Premium. Twórcy recenzowanego projektu otrzymują dostęp do pakietu premium w cenie 10 zł (standardowa cena to 99 zł).

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

  • http://www.Polityka.tv Sprzedam Polityka.tv

    Właściciele strony mocno spamuja na e-mail mimo że nie znałem tej strony wcześniej. Co 2-3 dni przysyłali e-mail.

  • http://abc.net AbC

    Odezwałs sie nie spamer 🙂 Nawet w tytule forsuje swóją stronkę 🙁 Sprzedajesz – nie poszło?

Wystartowali.pl on Facebook