Kurierem.pl – porównywarka cen usług kurierskich

Opublikowane 27 kwietnia 2010, autor: Dawid Zaraziński

5

Konieczność korzystania z usług kurierskich staje się coraz bardziej powszechna. Nie tylko bowiem otrzymujemy tą drogą zamówione w sieci towary, ale często sami sprzedajemy na aukcjach, czy prowadzimy sklep internetowy. Kurierem.pl ma umożliwiać porównywanie cen przesyłek kurierskich i ułatwiać wybór tych najtańszych.

Kamil Kostrzewa

Pomysł, projekt bazy danych, jej uzupełnianie, wszystkie algorytmy oraz wygląd strony Kurierem.pl jest dziełem jednego człowieka, Kamila Kostrzewy. Pan Kamil ma za sobą 10 lat doświadczenia w branży kurierskiej – zaczynał jako kurier i przechodząc kolejne szczeble kariery osiągnął stanowisko spedytora, kierownika wałbrzyskiej filii Kolporter Express. Pomysł na Kurierem.pl jest, jak sam mówi, wynikiem realizacji zasady, że najlepiej jest robić to na czym się dobrze zna.

Serwis działa od roku. Początkowo w porównywarce dostępne były najpopularniejsze firmy kurierskie takie jak DHL, UPS, czy Pocztex. Prezentowana była również zaledwie ich podstawowa oferta.

Jesienią 2009 pan Kamil rozszerzył bazę o kilkanaście firm pośredniczących, które podzielił na dwie grupy: pośrednicy, którzy mają własną infrastrukturę (np. działają lokalnie w aglomeracji) a z większymi firmami współpracują tylko w zakresie przesyłek krajowych (np. Patron Service, ECL) oraz pośredników, których nazwał „operatorami wirtualnymi” (określa się ich również platformami wysyłek).

W tym roku udało mi się dopracować zaawansowany mechanizm porównywania cen, czyli system wyliczania cen z uwzględnieniem wszystkich najczęściej występujących usług dodatkowych: ubezpieczenie, pobrania, adresy prywatne, dopłaty za przesyłki niestandardowe (na podstawie wymiarów) – w każdym przypadku zgodnie ze cennikiem i regulaminem danej firmy. Ostatnio „doszły” usługi paletowe. Wynika więc z tego, że serwis cały czas się rozwija i nie można jednoznacznie stwierdzić jak długo trwały prace [nad jego uruchomieniem – przyp. DZ]… Nad serwisem pracuję praktycznie codziennie i w planach mam jeszcze kilka innowacyjnych narzędzi, ale nie wszystko mogę zdradzić. Obecnie pracuję na poprawą layoutu, głównie pod kątem czytelności i przejrzystości – mówi nam Kamil Kostrzewa.

Od strony twórcy serwisu praca nad Kurierem.pl to przede wszystkim codzienny monitoring rynku usług kurierskich oraz poszukiwanie startujących firm. Systematycznie sprawdzane są cenniki wszystkich podmiotów, które już są w wyszukiwarce – tak aby deklarowane przez nie definicje i sposoby wyliczania cen, faktycznie pokrywały się z oficjalnymi cennikami, na których bazują dane z porównywarki Kurierem.pl. Wiele firm o zmianach informuje z własnej inicjatywy.

A co w Kurierem.pl znaleźć mogą użytkownicy? Jak przekonuje pan Kamil, jego serwis jest pierwszą i jedyną w Polsce porównywarką cen usług kurierskich. Baza platformy ma umożliwiać automatyczne i prawidłowe ustalenie ceny za przesyłkę, którą chcemy wysłać. Przy ustalaniu wyniku brane są pod uwagę cenniki wszystkich firm kurierskich. Co więcej, wyniki zostaną zaprezentowane w postaci tabeli, wykresu, rozbicia na części składowe (z ich wyjaśnieniem w oparciu o regulaminy).

Pan Kamil mówi nam, że „matematyka serwisu jest święta” i głównie dlatego nie zdecydował się na wprowadzenie systemu ocen, opinii, czy innych elementów Web 2.0.

Ceny wynikają z matematyki i są obiektywne, a opinie często produkowane na zamówienie lub pod wpływem emocji (codziennie przeglądam fora i widzę jak to wygląda). Również dla zachowania wiarygodności i obiektywizmu musiałem w pewnym momencie stworzyć mechanizmy „pilnujące” prezentowanych statystyk (popularność firm i zamówień kurierów) – mówi twórca serwisu.

Obok samej porównywarki w Kurierem.pl działają:

  • obszerne zakładki z wyjaśnieniem zasad funkcjonowania serwisu;
  • karta „Najtańsze usługi”, gdzie sprawdzić można w jakim rodzaju przesyłek dana firma jest najtańsza;
  • katalog firm, w którym znaleźć można nie tylko dane teleadresowe, ale również cenniki, czy krótki opis firm;
  • artykuły – miniserwis informacyjny z branżowymi wiadomościami;
  • forum – miejsce dyskusji na tematy „kurierskie”;
  • wyłączone z przewozu, czyli strona z informacjami na temat przedmiotów, których wysyłać się nie powinno;
  • trendy – garść statystyk (m.in najpopularniejsza firma kurierska w Kurierem.pl, czy trendy zapytań).

Wkrótce ma pojawić się miniporównywarka usług „okołokurierskich”. O szczegółach tego projektu i innych spodziewanych nowościach pan Kamil nie chciał jednak za dużo mówić.

Pozostaje jeszcze napisać kilka zdań na temat strony biznesowej. Jedyną formą reklamową dostępną obecnie w Kurierem.pl jest panel AdTaily. Być może wkrótce pojawi się więcej miejsc reklamowych. Tak naprawdę jednak swoje źródło dochodów twórca serwisu widzi gdzie indziej.

Na chwilę obecną serwis nie jest komercyjny, ale w niedalekiej przyszłości być może będzie (reklama i być może płatne przekierowania lub na zasadach programu partnerskiego) – przeczytaliśmy w zgłoszeniu otrzymanym za pośrednictwem naszego formularza.

Z jednej strony pan Kamil rozważa więc udział w jakimś programie partnerskim. Z drugiej jednak możliwe jest nawiązanie współpracy z dużym partnerem np. serwisem aukcyjnym

95 proc. aukcji zakończonych sprzedażą skutkuje wysyłką towaru. Użytkownicy platform aukcyjnych są więc Klientami poczty lub firm kurierskich i dla nich kurierem.pl byłoby doskonałym narzędziem ułatwiającym obniżenie kosztów wysyłki lub pokazujące im (przez promocję ofert pośredników), że jest tania alternatywa dla poczty, na którą wielu narzeka jednocześnie korzystając z niej ze względu na ceny – mówi nam twórca serwisu.

Grafiki z serwisu:

Komentarz eksperta:

Na temat Kurierem.pl wypowiada się Dariusz Zaremba, Członek Zarządu spółki SklepyFirmowe.pl:

Uważam, że kurierem.pl jest bardzo interesującym narzędziem dla Internautów. Dosłownie w kilka chwil możemy porównać oferty z wielu firm kurierskich i zoptymalizować koszty wysyłki nawet o kilkadziesiąt procent. Skorzystają z tego w największym stopniu osoby okazjonalnie wysyłające paczki jak osoby prywatne, właściciele niewielkich czy startujących sklepów internetowych bądź sprzedający na aukcjach internetowych, którzy nie mają możliwości negocjacji cennika.

Długofalowe powodzenie serwisu będzie zależało przede wszystkim od dwóch czynników – od tego czy pomysłodawcom uda się stworzyć odpowiedni model biznesowy generujący przychody oraz zapewnić odpowiednią liczbę odwiedzających serwis. Możliwych modeli monetyzacji serwisu jest wiele, podstawowym może być pobieranie niewielkich opłat od każdej paczki wysłanej dzięki mechanizmom kurierem.pl (CPC, lead, CPA) i podział tych przychodów z serwisem, zapewniającym strumień użytkowników (porównywarka cen, serwis aukcyjny, itp).

Okiem redakcji:

Dawid – pomysł świetny, wykonanie średnie

Przyznam, że usługi kurierskie nie są mi szczególnie bliskie – nieczęsto mam potrzebę wysłania czegoś, raczej przesyłki odbieram. Niemniej jednak postanowiliśmy zająć się Kurierem.pl z racji specjalizacji serwisu i – jak się wydaje – dużej wiedzy i doświadczenia jego twórcy.

Świadome korzystanie z usług kurierskich nie jest zapewne łatwe. Jeśli naprawdę zależy nam na znalezieniu najtańszej firmy, zwłaszcza jeśli paczki wysyłamy często to przewertowanie regulaminów, cenników i ustalenie końcowych cen (tym bardziej, że zależą one od wielu zmiennych) może być kłopotliwe i czasochłonne. Dlatego pomysł Kurierem.pl wydaje się być bardzo interesujący i użyteczny.

Największym jednak problem serwisu jest jego wygląd i funkcjonalność. Kurierem.pl wizualnie nie zachwyca. Nie byłoby to zresztą najważniejsze gdyby poruszanie się po nim było intuicyjne i proste. Tak niestety nie jest. Pozostaje nam trzymać za słowo pana Kamila, który zapowiada, że prace nad tymi elementami trwają.

Cieszy również, że powstaje szereg opcji wokół porównywarki. Choć forum wydaje się mało aktywne, to dużą szansą może być część informacyjna w postaci bloga, czy miniserwisu. Nie tylko może poprawić wyniki w wyszukiwarkach, ale zachęcić użytkowników do częstszego odwiedzania Kurierem.pl.

W mojej ocenie – bardzo dobry pomysł w średnim wykonaniu. Czy uda się na nim zarobić? Pewnie tak, pomysłów na to można wskazać co najmniej kilka. Panu Kamilowi życzę sukcesu bo widać, że zna się na tym co robi i sprawia mu to ogromną frajdę.

Jakub: świetna dokładność. Ale czemu w takich kolorach?

Dostałem do obejrzenia startup o bezpretensjonalnej nazwie Kurierem.pl. Ciekawe użycie przypadku w nazwie domeny już od razu nastroiło pozytywnie – chyba lepsze to niż ostatnio uruchomiony inny startup z kurierskiej branży, próbujący zwrócić na siebie uwagę literówką w nazwie.

Kurierem.pl służy jednemu celowi. Porównaniu ofert cenowych ponad kilkudziesięciu firm kurierskich działających w Polsce. Czego mogę wymagać więc od takiego serwisu? Rzetelnych danych i dobrego interfejsu, pozostałe sprawy mnie już nie obchodzą.

Na stronie głównej zacząłem od wybrania rozmiaru i wagi przesyłki. Zaznaczyłem kilka dodatkowych opcji, które mogłyby mnie zainteresować, kliknąłem przycisk Porównaj ceny. Trochę się zdziwiłem. Trudno było uwierzyć, iż ich rozpiętość może być tak duża. Przesłanie tej samej paczki w tym samym czasie mogło kosztować mnie i 20 i niemal 200 złotych. To dla mnie koronny dowód, jak taka porównywarka jest potrzebna.

Czy można zaufać informacjom od Kurierem.pl? Postanowiłem sprawdzić to, dzwoniąc do firmy najtańszej i najdroższej z mojego wyszukiwania. „Tajemniczy klient” zdobył w ten sposób rzeczywiste ceny. I co? Najdroższa firma okazała się nieco (tylko o kilka złotych) tańsza, najtańsza faktycznie była najtańsza. Jak na zestawienie 100 usług od 37 firm to świetny wynik.

Dla specjalistów od spedycji istotną zaletą Kurierem.pl będą setki możliwych kombinacji usług dodatkowych. Można sobie ustalić, jakie chcemy ubezpieczenia, czy chcemy przewieźć towar o nietypowych gabarytach, czy ma być doręczony osobiście itd. Wszystko to znajduje swoje odbicie w wynikach porównania, uwzględniane są tylko te firmy kurierskie, które świadczą potrzebną nam usługę.

Na wielki plus serwisu muszę zaliczyć też podawanie wszystkich cen jasno, wraz z opłatami paliwowymi i VAT-em oraz uruchomienie działu newsowego, na którym osoby zainteresowane kurierskimi sprawami mogą zapoznać się z tym co ważne w branży, podyskutować o tym.

Czy coś mi się nie podoba? Szata graficzna mi się nie podoba. Paleta kolorów wygląda dosyć przypadkowo. Gradienty zmieszane z monochromatycznymi boksami, białe litery na jasnoszarym tle, stopka która wygląda jak przeklejona z innego serwisu… serwis by skorzystał na zatrudnieniu kogoś kto ma pojęcie o kolorach. Coś przy nim wciąż można zmienić. To w końcu wersja beta.

Moja końcowa ocena: bardzo dobry. Z minusem za te okropne kolory. Kurierem.pl trafia do moich zakładek, będę z niego korzystał.

Ogólna ocena redakcji:

Na zachętę wystawiamy ocenę „super!”. Trochę do zrobienia jednak jeszcze jest 🙂


PS. Kurierem.pl, jak każdy opisywany startup, otrzymuje od naszego partnera, firmy Infakt.pl, promocyjną cenę na pakiet Premium. Twórcy recenzowanego projektu otrzymują dostęp do pakietu premium w cenie 10 zł (standardowa cena to 99 zł).

Partnerzy merytoryczni wystartowali.pl

Wystartowali.pl on Facebook